Brancheorganisatie Schoonmakend Nederland zet vol in op het aantrekken van jongeren in het schoonmaakvak. Met een ronkende campagne waarin o.a. de verhoging van het jeugdloon en de wekelijkse uitbetaling aan bod komen, hoopt men jongeren te enthousiasmeren.
Schoonmaak bestbetaalde vakantiebaan voor jongeren
In de afgelopen december afgesloten nieuwe cao voor de schoonmaak- en glazenwassersbranche is het jeugdloon met 40% verhoogd. Een student of scholier van 17 jaar of jonger begint op 11,36 per uur ‘all-in’. Dat is tweeënhalf keer meer dan andere (vakantie)banen.
Piet Adema, voorzitter Schoonmakend Nederland: “De schoonmaakbranche vergrijst. Er is dringend behoefte aan nieuwe instroom. Met het verhogen van het jeugdloon maken we het werk in de schoonmaak nog aantrekkelijker. Helemaal ten opzichte van andere branches die veel vakantiewerk bieden aan jongeren, zoals horeca en de supermarkten.”
Snuffelen aan schoonmaakvak
De investering in hogere uurlonen voor jongeren betaalt zich op twee manieren terug voor ondernemers in de schoonmaakbranche. Ten eerste in het aantrekken van jonge medewerkers. Daarnaast heeft onderzoek uitgewezen dat als je al eens eerder in de schoonmaak gewerkt hebt, je sneller geneigd bent weer in de branche terug te keren.
Adema: “Met goedbetaald vakantiewerk willen we scholieren en studenten aan ons mooie vak laten snuffelen. Ook na het vakantiewerk hebben we jongeren tenslotte veel te bieden. Veel schoonmaakwerk is parttime: een paar uur in de ochtend of avond. Dit maakt ons werk de perfecte bijbaan voor studenten en scholieren.”
Aanzet tot bredere wervingsactie
De huidige vakantiewerkcampagne om jongeren te werven is onderdeel van een grotere actie van Schoonmakend Nederland. Persvoorlichter Ilse Vanhijfte: “Na de zomer starten we een grote wervingscampagne om scholieren en studenten te enthousiasmeren voor een structurele bijbaan in de schoonmaak. Maar wat Piet Adema al zegt, als men eens heeft gewerkt in de schoonmaak, is de kans groot dat men actief blijft, of later terugkeert in de sector. Vandaar dat we onze leden nu ook al ondersteunen met reclamemateriaal om het nodige kabaal te maken voor vakantiewerk.” En dat werpt zijn vruchten af. “Door de aanpassing van de cao hebben we jongeren heel wat te bieden. Door dit breed uit te dragen, kunnen we echt een slag slaan in de huidige arbeidsmarkt. Leden melden nu dat de actie effect heeft. Veel scholieren melden zich inmiddels voor een vakantiebaan.”
Voor leden van Schoonmakend Nederland is een toolkit beschikbaar. Met banners in juiste formaten voor bijvoorbeeld Linkedin en Facebook kunnen zij zelf de handschoen oppakken om jongeren te werven voor vakantiewerk. Vahijfte: “Vergeet daarbij ook niet de kanalen waarop ouders actief zijn, zoals LinkedIn en Facebook. Ouders hebben namelijk een belangrijke rol in de keuze voor een vakantie- of bijbaan van hun kinderen.”