Op donderdag 23 september besteedde BNR aandacht aan het personeelstekort in de schoonmaaksector. Jongeren kiezen niet meer voor het vak en mede door Covid is veel personeel vertrokken naar bijvoorbeeld de GGD. In gesprek met BNR stelt Piet Adema dat de branche aantrekkelijker gemaakt moet worden.
De voorzitter van Schoonmakend Nederland stelt dat de schoonmaak een cruciale rol in het leven speelt, van leven tot dood. “We zijn onmisbaar voor een gezond en goed functionerende maatschappij. Voor Covid hadden we al last van personeelskrapte en deze is tijdens Covid alleen maar toegenomen. We hadden het al zien aankomen en we kunnen er misschien met elkaar wat aan doen.”
Krapte groter door verschillende factoren
Adema vertelt in gesprek met BNR (het hele fragment is hier te beluisteren) dat door de pandemie Nederland weinig arbeidsmigranten heeft mogen ontvangen. Daar mist een gedeelte van de instroom. Feit is tevens dat jongeren moeilijk zijn te enthousiasmeren voor een baan in de schoonmaak. Tel daarbovenop dat veel contracten parttime zijn, wat onvoldoende is voor een leefbaar inkomen. Dat draagt bij aan de krapte in de sector.
De voorzitter van Schoonmakend Nederland wijst ook met de vinger naar het kabinet. “Als je meer uren zou bieden, dan zie je dat mensen toeslagen, zoals huurtoeslag gaan missen. Daar zou het kabinet iets aan kunnen doen. Dat geldt ook voor gratis kinderopvang, er werken veelal vrouwen in onze sector.”
Mooie en waardevolle branche
Tegenover BNR verklaart Adema dat het lastig is om jongeren te laten instromen in de sector. Het is een punt dat hoog op de agenda staat bij de komende cao-onderhandelingen. “Het gekke is dat wij beter betalen dan de horeca en de thuiszorg en dat wij zeker beter betalen dan de vakkenvullers in de supermarkt. En toch is het moeilijk om jongeren binnen te krijgen, terwijl het een hele mooie en waardevolle branche is.” Hij haalt dan ook aan dat het stereotype van ‘het liever biertjes rondbrengen dan de pot poetsen’ niet helemaal op gaat. “De branche is zo ontzettend breed. Wij maken ook cleanrooms schoon en daarmee kun je zeggen dat zonder schoonmaak we ook geen smartphones hadden.”
Wat kan de branche zelf doen?
In de rest van het gesprek wordt Adema gedwongen om een spiegel voor te houden. Hij haalt wederom de salarissen in de schoonmaak aan, die beter zijn dan in sommige andere sectoren, en stelt dat er hard wordt gewerkt om de ’employability’ te verbeteren. “Maar we zullen zelf ook de markt op moeten en laten zien hoe belangrijk en aantrekkelijk de schoonmaakbranche is.”
Daarnaast is er in de schoonmaak voldoende ruimte voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. De Schoonmakend Nederland voorzitter zegt dat deze mensen nauwelijks worden aangeboden. “Dat zou meer kunnen, maar daar hebben we de gemeentes voor nodig en dat is ook best lastig. Het is een samenspel. We zullen het met elkaar moeten doen.”