Voor het eerst kwamen alle commerciële medewerkers van inkoopcoöperatie Xubliem samen om elkaar beter te leren kennen, ideeën uit te wisselen en om te snuffelen aan innovaties van de partnerleveranciers. In de C-Cinema bioscoop in Bergen op Zoom was het een gezellig weerzien, inclusief een interessante spreker.
Voor velen begon de dag vroeg. Bergen op Zoom ligt niet bepaald centraal in het land, dus sommigen konden vroeg op pad om op tijd af te reizen naar het voormalige havenstadje. Na de inloop werd iedereen vriendelijk naar Zaal 6 gedirigeerd voor het openingswoord van Xubliem voorzitter Filip Peeters. Maar eerst werd de Xubliem groep geïntroduceerd met een korte film met de missie, visie en de jaartallen wanneer de verschillende groothandels tot de groep zijn toegetreden. Inmiddels bestaat de groep uit Avodesch, Jaap Breman, GROS, Weska, Salubris en ProEquip.
Kennisdeling is kracht
Peeters trapte af met een korte terugblik op Covid-19. “Een inmiddels bekend begrip bij ons allemaal. We hebben veel geleerd tijdens de pandemie, door de introductie van Zoom en Teams is er veel aan kennisdeling gedaan. Niet alleen onderling, maar ook richting de klanten. Dat is een kenmerk en een kracht van alle Xubliem-partners. Wij kunnen advies geven. De meeste van onze bedrijven zijn familiebedrijven, we zijn flexibel en hebben snel kunnen reageren.”
In zijn aftrap van de dag maakt Peeters een klein bruggetje naar gastspreker Guido Thys, zelfbenoemd bedrijfsverloskundige. Hij helpt het op de wereld zetten van toegevoegde waarde binnen bedrijven. Peeters: “De maatschappij vergrijst, innovatie is daarom steeds belangrijker. Als groep kan Xubliem hierin grote stappen zetten. Want wij slaan een brug tussen fabrikant en gebruiker. Communicatie is daarbij het startpunt, net als het startpunt van deze dag met Guido Thys. Hij doet veel onderzoek naar toekomstmodellen en heeft gekeken naar de schoonmaak met als vraag wat is de toekomst van ons als leveranciers?”
Benieuwd naar beelden van het eerste Xubliem event? Bekijk de sfeervideo hieronder!
Guido Thys
Die vraag werd al snel beantwoord. “De handel in schoonmaakproducten heeft geen toekomst”, aldus Thys die het ijs met de zaal al snel brak met enkele typisch Vlaamse grappen. “Wederom een Belg op het podium na Filip? Dat heeft te maken met het budget. Ook hoeven jullie niet bang te zijn voor mij. Er is geen interactie, oftewel: Ik praat en jullie luisteren.”
In een presentatie waarin Thys het, naar eigen zeggen, zo makkelijk als mogelijk houdt, gaat hij in op de vraag of het bedrijf of de branche waarin het actief is, bestaansrecht heeft. Het antwoord kon u reeds hierboven lezen. “Maar gelukkig zal er altijd schoongemaakt worden, dus ja, het antwoord op de vraag of u als leverancier in schoonmaakproducten toekomst heeft, is ja. Maar dan gaat het wel om de waarde die u toevoegt.”
Waardetoevoeging is het centrale thema in het betoog van Thys. “Dat is het sleutelbegrip van de hele economie. Dat is niet geld, zoals vaak wordt gedacht. Geld is toevallig het ruilmiddel dat wij hebben afgesproken voor het leveren van producten en diensten. Neen, onze fulltime job is het creëren van waarde.” En bij het creëren van waarde gaat het om alles, behalve het product. Want waarom zou een klant een product halen bij leverancier A en niet bij leverancier B.
Doosje + +
Het meest treffende voorbeeld van Thys, waar na afloop in de wandelgangen vaak aan wordt gerefereerd is het ‘Doosje +’ en het ‘Doosje + +’. De drie varianten van waarde, die even belangrijk zijn. Volgens de flamboyante Vlaming gaat het de klant nooit om het product, maar juist om alles eromheen, om de andere twee waardes. “Dat is het Doosje +, zoals de service, het houden aan gemaakte afspraken en allerhande factoren binnen uw organisatie. U focust zich te vaak op het product, maar er is ook nog Doosje + +. Dat is de uitstraling van uw organisatie en uw medewerkers. In het Doosje + + zitten alle antwoorden op de vraag ‘Bent u een plezant persoon om mee om te gaan?’.” Het besef daalt in bij de zaal. Het gaat nimmer alleen om het product, maar om alles wat de organisatie met of rondom het product doet dat waarde toevoegt.
Volgens Thys is het noodzakelijk om te focussen op alle zaken rondom het product, want dan voeg je daadwerkelijk waarde toe. Dat betekent niet dat je met iedere trend moet proberen mee te gaan. “We hebben allemaal last van dezelfde omgevingsfactoren en veranderingen. Mijn advies is om te zoeken welke verandering past bij de organisatie en zorg dat je daarop aanhaakt om een paar stapjes specifiek vooruit te lopen. Zo houd je als organisatie intern gelijke tred met wat er buiten de organisatie gebeurt.”
Innovatiemarkt
Na Thys werd de informatiemarkt geopend. Daar toonden verschillende leveranciers hun nieuwste producten en ontwikkelingen. Een aantal klinkende namen als Numatic, Wecovi, Wepa, Unger, Tork, Fooom, Werner & Mertz en Paardekooper gaven acte de présence. Een kort overzicht van de noviteiten + reacties van de aanwezigen.
Vanaf de foyer gezien was Numatic niet te missen. Het hele NX assortiment was uitgestald, waarvan de nieuwe verticale schrobzuigmachine (Numatic 244NX) de grote blikvanger was. Accountmanager Holleman over snoerloos reinigen: “Je ziet dat de vraag naar snoerloos reinigen een enorme vlucht neemt. Niet gek, vanwege de vele voordelen die het biedt. Met onze vernieuwde NX-batterij zijn wij helemaal klaar voor de toekomst. Het grote vermogen van de batterij werkt geweldig op al deze machines binnen het assortiment. Bovendien is de 244NX niet aan te slepen.” Volgens de accountmanager is er meer vraag dan aanbod en dat is te zien. Gretig wordt gebruik gemaakt van de optie om de machine live te testen.
Dat zien we ook buiten waar Jeroen van der Poel van Unger de nieuwe nLite tuckerpole stelen toont in combinatie met de HydroPower RO osmosewater unit. Met veel interesse worden de nieuwe stelen aan de tand gevoeld. Van der Poel: “De nieuwe serie is eindelijk volledig leverbaar en bestaat uit hoogwaardige carbonstelen met nieuwe druppelachtige vorm, genaamd de PrecisionGrip. Hiermee heb je betere controle op hoogte en een hogere krachtoverbrenging. Met de klemmen zijn de stelen eenvoudig in hoogte verstelbaar.” Voor de geoefende glazenwasser waarschijnlijk geen probleem, maar ook de tuckerpole techniek vergt enige praktijkervaring. Zo blijkt wanneer enkele toeschouwers en de redacteur van dienst met regelmaat per ongeluk natgesproeid worden.
Duurzaamheid speerpunt
Veel van de exposanten op de minimarkt tonen producten waarbij duurzaamheid het belangrijkste woord is. Zo toont Paardekooper de Powersterko afvalzakken die gemaakt zijn van plastic afval. En die worden goed ontvangen, blijkt uit navraag. Ons wordt verteld dat de zakken gretig worden afgenomen, mede doordat alle duurzaamheidsclaims geverifieerd zijn. Bovendien zijn de zakken in Europa geproduceerd, wat ook zeker vanuit duurzaamheidsoogpunt een meerwaarde is.
WEPA is wederom aanwezig met het circulaire BlackSatino concept. Het handdroogpapier en toiletpapier is volledig afkomstig van ingezameld papier. Op deze manier wordt een gesloten kringloop gecreëerd. Met de verschillende duurzaamheidskeurmerken; Cradle 2 Cradle, EU Ecolabel en CO² neutrale productie is BlackSatino altijd een duurzame keuze.
Als we het toch over papier hebben, mag Tork natuurlijk niet overgeslagen worden. De leverancier voor alles in de sanitaire ruimte toont de nieuwste oplossingen en er wordt uitleg gegeven over de digitale mogelijkheden. De tijd dat deze wereldspeler alleen papierleverancier was, ligt immers ver achter ons. Voor iedere onderneming is er wel een oplossing. Met de grootformaat dispensers genaamd PeakServe worden high-traffic locaties ontzorgd en ook voor de kleinere locaties is er altijd wel een oplossing in het assortiment te vinden. Van servetten tot papieren handdoeken en luchtverfrissers, het productenaanbod van Tork is veelomvattend.
De producten van Wecovi en duurzaamheid gaan al jarenlang hand in hand. Voor het vloeronderhoud predikt de Zwolse distributeur al enige jaren het chemievrije vloeronderhoud met diamantpads. Voor de dagelijkse reiniging biedt het al enige tijd ozonwater aan als alternatief voor de reguliere chemie. Het Tersano assortiment is onlangs aangevuld met de iClean PRO. Deze handzame ozonwatergenerator wordt gevuld met kraanwater en zet middels elektrolyse het water om in ozonwater waarmee uitstekende reinigingsresultaten behaald worden. De iClean PRO biedt meer inhoud dan de iClean Mini en levert een iets hoger ppm [parts per million red.] ozon in het water dan de generator die op locaties aan de wand worden gehangen. Daarmee zou, in theorie, het reinigingsresultaat nog wat beter zijn. Ook het Clean ’n Easy desinfectie assortiment krijgt een aanvulling. Door citroenzuur in plaats van waterstofperoxide als werkzaam middel te gebruiken wordt de desinfectietijd verkort. De nieuwe variant is verkrijgbaar als spray en wipe.
Werner & Mertz voert al jarenlang met het green care assortiment een duurzame lijn reinigingsmiddelen. Op de Xubliem dag stond het standje in het teken van het Kliks doseersysteem voor de vaatwas. Dit eenvoudige systeem, dat overigens ook was geïnstalleerd in de bioscoop waar iedereen te gast was, is voorzien van het Cradle 2 Cradle gold certificaat en EU Ecolabel. De chemie is dus duurzaam en bovendien wordt overdosering met het doseersysteem voorkomen. Een optimaal duurzaam eindresultaat voor de juiste kosten, dat is het uitgangspunt.
Fooom is een relatieve nieuwkomer op de markt voor handzepen en bijbehorende dispensers. De Haarlemse fabrikant bestaat nu acht jaar en biedt een totaalpakket aan zepen, gels en foams in velerlei verschillende formaten. “Alles wordt in Nederland geproduceerd, dat maakt het o.a. voor Xubliem makkelijk. We beschikken over korte lijnen en hoeven daardoor geen grote voorraden op de locaties aan te houden.” De producent onderscheidt zich naar eigen zeggen vanwege het innovatieve karakter. “Als er vragen zijn van gebruikers of tips over hoe dingen beter kunnen, dan ontwikkelen wij door. Want als deze vraag vanuit één klant komt, dan zal er vast op andere plekken ook een markt voor zijn.” En zo zijn o.a. onlangs nieuwe dispensers ontwikkeld.
Andere aanwezigen waren EscaTEQ, wat overigens geen directe leverancier is van Xubliem, maar voldoende interesse kreeg voor de eenvoudige manier van roltrapreiniging, en Vileda Professional met haar assortiment die staan voor een uitmuntend reinigingsresultaat.
Goed voor teamgevoel
Filip Peeters en Weska directeur Johan Willems blikken enthousiast terug op de eerste fysieke Xubliem meeting. Willems: “We hadden dit natuurlijk al veel eerder willen doen, maar dat was simpelweg niet mogelijk. Hoe meer je met elkaar optrekt en van elkaars kwaliteiten weet, hoe meer voordelen je voor elkaar creëert. Alleen al daarom is dit goed. We zijn veelal relatief kleine organisaties, dus hebben niet alle kennis in pacht. Ik geloof erin dat je samen grotere stappen kunt zetten. Bovendien is het natuurlijk mooi om ook iets terug te kunnen doen voor onze partners en medewerkers. Zo kun je de lezing van Thys zien als een cadeau terug aan hen. En volgens mij beviel dat goed, als ik zo hoor hoeveel er nog over gesproken wordt.”
Xubliem wil de komende jaren nog verder groeien. In deelnemende groothandels en leverende partners, vertelt Peeters. “We zijn niet direct op zoek, er staat inmiddels een stevig fundament. Kandidaat leden mogen zich altijd aanbieden maar dienen in eerste plaats voldoende overeenkomsten te hebben met het Xubliem DNA. Pas dan kunnen we kijken of samenwerken mogelijk is. Ook met kandidaat partner/leveranciers gaan wij graag het gesprek aan.
Xubliem event mooi startpunt
Na afloop keerde iedereen huiswaarts met een goedgevulde goodiebag met onder andere de hagelnieuwe Xubliem brochure en een boek van gastspreker Guido Thys. Onder de aanwezige gasten maakte de dag vooral indruk. Uit verschillende gesprekken maken we op dat iedereen er weer aan toe was: Een fysieke bijeenkomst met een hapje en een drankje waar kennisdeling en ontmoeting centraal staat. De Xubliem meeting lijkt voor herhaling vatbaar. Het is in ieder geval een goed startpunt voor verdere communicatie tussen de deelnemende groothandels en Xubliem-partners.