In verschillende media in onze sector is de afgelopen tijd het nodige geschreven over de Algemeen Verbindend Verklaring (AVV) en de CAO, zo ook bij Clean Totaal. De tendens van die artikelen is: als je geen lid bent van OSB hoef je de CAO niet toe te passen zolang hij niet algemeen verbindend is verklaard.
Lees ook: Artikel 38 CAO in uitspraak terzijde geschoven
Jan Kampherbeek (jkampherbeek@cnvvakmensen.nl) is bestuurder bij CNV Vakmensen.
Op die mening is, juridisch gezien, nog wel het één en ander af te dingen. De Wet op de CAO is nogal ingewikkeld en ook andere regelingen zijn nog van toepassing. (Code Verantwoordelijk Marktgedrag, individuele contracten etc.). De juridische uitwerking laat ik hier verder achterwege. Wel hebben wij onze leden opgeroepen om zich bij ons te melden als ze de loonsverhoging van 1 juli jl. niet ontvangen hebben. We zullen dan in hun geval kijken hoe de juridische positie echt zit.
Gelukkig krijgen we maar een beperkt aantal meldingen. De meeste, ook niet OSB bedrijven, passen de CAO gewoon toe. Wat mij betreft ook redelijk en een teken van goed fatsoen. Een branche die zich sterk maakt dat er bij aanbestedingen niet alleen naar prijs gekeken wordt, maar dat er meer zaken meetellen om te beoordelen of je een contract moet afsluiten zou zichzelf wel erg ongeloofwaardig maken als men er aan zou meewerken om een, na lange onderhandelingen, bereikt resultaat zo veel mogelijk te ontduiken vanuit het perspectief van kosten.
De individuele bedrijven die de verhoging niet direct toepassen hebben naar mijn idee dan ook alleen maar oog voor de laagste kosten en verspelen daarmee het recht om te klagen over opdrachtgevers die alleen maar naar de prijs kijken. Je krijgt dan toch het gevoel van “de pot verwijt de ketel”.
Er zijn wel een aantal bedrijven die de loonsverhoging nog niet hebben betaald. Het valt op dat we die melding vooral krijgen van bedrijven die werken met payroll.
Helaas verbaasd mij dat niet. Ook bij payroll geldt niet het belang van de werknemer maar slechts het belang van het bedrijf c.q. de kosten. Een payroll medewerker heeft een veel slechter pensioen, komt bijna niet toe aan opleidingen etc. Naar mijn idee is een bedrijf dat met payroll werkt er niet op uit om een langdurige, op kwaliteit gebaseerde, relatie op te bouwen maar kijkt men slechts naar de kosten van arbeid.
Te weinig en ook niet echt toekomst bestendig. Hoe kan je van medewerkers verwachten dat zij zich volledig inzetten als je laat zien ze slecht als kostenpost te beschouwen? Hoe kan je vragen dat mensen zich verantwoordelijk gedragen als jij aangeeft dat jouw medewerkers voor hetzelfde werk als hun collega’s bij andere bedrijven wel een minder loon kunnen hebben? Hoe kun je om fatsoen vragen terwijl je het zelf niet laat zien?
We weten allemaal dat een groot deel van leidinggeven bestaat uit het laten zien van eigen goed gedrag. Als je dat duidelijk niet toont, verwacht dat dan ook niet van een ander.
Wat mij betreft is het, in een aantal gevallen, juridisch wel juist om de CAO niet direct toe te passen maar zou je dat vanuit goed fatsoen niet moeten overwegen. Als CNV spreken we de betrokken bedrijven niet alleen aan op de juridische status maar ook die fatsoensnorm. Een discutabele norm maar wel goed om mee te nemen in de discussie.