“Als we ons gedrag niet aanpassen, zal de mensheid uitsterven. Natuur en de planeet zullen zich herstellen.” Aldus Global Application Manager bij Vileda Professional Paul Harleman. In een whitepaper laat hij zich uit over duurzaamheid, ecolabels en hoe bedrijven, instellingen en consumenten een bijdrage kunnen leveren aan een duurzame wereld.
Harleman stelt dat duurzaamheid een hot topic is. Er is veel te vertellen, te delen en te leren. Bovendien nemen mensen deze informatie enthousiast tot zich. Maar verandering van cultuur en gedrag is lastig. Er zijn veel mogelijkheden om te starten, het belangrijkste is het veranderen van de cultuur binnen een organisatie: Het gedrag en de toewijding van de mensen. Duurzaamheid moet bedreven worden van binnenuit, vanuit het hart. Als een way of life.
Duurzaamheid geen keuze, maar noodzaak
Bij elke keuze die je maakt zou je moeten afvragen: Heb ik dit echt nodig? Voegt het waarde toe? Zo ja, kan het op een duurzame manier? Om de cultuur in een organisatie te veranderen moet iedere medewerker op dezelfde manier handelen. We moeten realiseren dat duurzaamheid geen keuze, maar een noodzaak is om te overleven.
Greenwashing: Van top naar flop
Als een organisatie wil je onderscheidend zijn. Door te zoeken naar Unique Selling Points (USPs) kun je je onderscheiden van concurrerende organisaties. Maar duurzaamheid an sich zou geen USP voor een organisatie moeten zijn. Dat helpt moeder Aarde namelijk niet. Duurzaamheid is een gezamenlijk doel dat we alleen gezamenlijk kunnen bereiken. Echter, de mate van duurzaamheid, de snelheid van verduurzaming en de progressie ervan, dat zijn wel unieke waarden. Er is ook niets mis met het delen van deze USPs aan stakeholders. Maar dat gaat verder dan het vertellen van mooie verhalen, of zaken mooier presenteren dan ze werkelijk zijn. Greenwashing, zoals dat heet, mag misschien wel effect hebben op de korte termijn, maar op de lange termijn ben je dan de verliezer.
Transparantie
In navolging op het voorgaande: Om duurzaamheid als USP in te zetten is het ook belangrijk om transparant te zijn en je claims te bewijzen. Het is goed om te laten zien wat je doet op het vlak van duurzaamheid, maar zorg ervoor dat de claims bewezen kunnen worden. Laat de claims bijvoorbeeld toetsen door een onafhankelijk instituut. We hebben accountants om onze financiën te controleren. We zouden ook duurzaamheids accountants moeten inzetten. Een tool die kan helpen is de levenscyclus analyse. Deze berekent de milieu-impact van de levenscyclus van een product van A tot Z volgens een gestandaardiseerde richtlijn. Open en transparant.
(Te) veel keurmerken
Duurzaamheidsinspanningen kunnen worden aangetoond door keurmerken. Duurzaamheid kent veel keurmerken, misschien te veel. Het risico van ‘te veel’ is devaluatie van de waarde van keurmerken. Er is daarom zeker wat te zeggen voor vermindering van het aantal ecolabels. Echter is dit lastig te realiseren. Daarom is het van belang om te focussen op bekende, betrouwbare en onafhankelijke ecolabels zoals het Europese Nordic Swan Ecolabel. Dit keurmerk stelt strenge milieu-eisen aan alle fases van de levenscyclus van een product.
Wat kun je doen?
Organisaties moeten beseffen dat niets doen uiteindelijk de doodsteek betekent voor een organisatie. Het is niet een keuze om wel of niet voor duurzaamheid te kiezen. Duurzaamheid is noodzakelijk om te overleven. Dat betekent dat het management moet acteren: Doelen stellen, een strategie ontwikkelingen om de doelen te bereiken en de middelen daarvoor bieden. Duurzaam worden is complex, vraagt investeringen en tijd. Tijd die we eigenlijk niet hebben.
Ook individueel kun je het verschil maken. Niet alleen, maar samen. Als iedereen wacht totdat de ander start, zal er niets gebeuren. Zoals Mahatma Gandhi ooit zei: “Als je de wereld wilt veranderen, begin bij jezelf.” Wees je bewust van je eigen gedrag en impact en probeer in kleine stappen aanpassingen door te voeren. Door het goede voorbeeld aan anderen te geven, kun je organisaties helpen om een volgend niveau te bereiken. Initieer duurzaamheidsprojecten binnen je eigen organisatie of neem deel aan een reeds bestaand project. Inmiddels zijn nagenoeg alle kleine en grote organisaties gestart met duurzaamheidsprojecten.
Is duurzaamheid gratis?
Nee, duurzaamheid is niet gratis. Het kost geld en de nodige inzet. Maar uiteindelijk betaalt het zich uit en zal het kosten besparen. Omdat we vaak praten over lange termijn investeringen die niet op korte termijn renderen, is het aan te bevelen om te starten met haalbare en betaalbare oplossingen die impact genereren. Bijvoorbeeld met True Pricing, een interessant fenomeen dat de echte waarde van een product + de kosten voor de sociale- en milieukosten in de waardeketen van een product of dienst weergeeft. Dit maakt de totale kosten van een product of dienst en de impact op het milieu en mensen transparant en meetbaar.
Daarnaast moet onze mindset veranderen. Het is typisch dat sommige mensen geen zonnepanelen installeren ter waarde van 7.000 euro omdat zij de investering niet in zeven jaar terugverdienen. Echter, zonder blikken of blozen, wordt er een nieuwe keuken ter waarde van 40.000 euro aangeschaft terwijl nooit de vraag wordt gesteld of dit in zeven jaar terugverdiend kan worden. Duurzaamheid is niet gratis, maar als we niet duurzaam worden, is de prijs die we in de toekomst betalen om onszelf te redden onbetaalbaar.
Dit is een opinie-artikel dat is onttrokken uit het whitepaper ‘Sustainability is not for Free’ van Paul Harleman van Vileda Professional. De complete whitepaper is via Linkedin op te vragen.