Deze aanhef was een prachtige start en ‘pay off’ van een reclame campagne voor het promoten van het schoonmaakvak. Er dreigde tot enkele jaren terug een tekort aan beschikbare arbeidskrachten voor de bedrijfs schoonmaak. Met een budget van een paar miljoen euro’s heeft OSB busreclame, promotie via televisie ‘soap’s en televisie reclameblokken opgezet. Ook werd een ‘glossy’ blad uitgegeven dat echter na een eerste editie niet werd geprolongeerd. In dit blad werd ingehaakt op een nieuwe lijn van werkkleding. Van dit momentum werd gebruik gemaakt om deze kleding door een aantal modellen op de ‘catwalk’ te laten showen. Ook de voorpagina werd voorzien van een uitdagend aantrekkelijk model in OSB werkkleding, waarbij overigens voldoende ruimte bleek onbedekte delen van het lijf te bewonderen. OSB voorzitter van destijds bleek ‘not amused’ evenals andere conservatieve OSB leden, met name vrouwen als ook mannen die hun echte mening moesten verhelen. Niet representatief voor de schoonmaakbranche vond men. Het bleek derhalve de laatste editie. Uw verslaglegger maakte deel uit van de redactie en had aangegeven dat de praktijk uitwijst dat vrouwelijk schoon in een reclame campagne meer opvalt dan een toelichting op een verzuimparagraaf in een OSB bijlage. Het blad ‘Schoon’ werd de nek omgedraaid.
Hans Westerveld, CFM is directeur van Westex Facilitaire Dienstverlening. Hij is oud bestuurslid van het Algemeen Bestuur van OSB en oud bestuurslid van de vereniging van facility managers IFMA Holland.
Reageren: redactie@www.cleantotaal.nl