SIEV-bestuurslid Frank Verberne, tevens eigenaar van Multi-Service Schoonmaak- en bedrijfsdiensten B.V. schrijft over de landelijke aandacht van de vieze vakantiehuisjes en verbaast zich: Is dit hoe we medewerkers waarderen?
Op dinsdag 27 februari 2018 werden recreatieondernemers, schoonmaakbedrijven en vooral schoonmakers werkzaam op vakantieparken geconfronteerd met de navolgende kantenkoppen:
TELEGRAAF; Vakantiehuisjes ronduit smerig
AD; Helft vakantiehuisjes te ranzig voor woorden
NRC; Hygiëne vakantiehuisjes vaak niet in orde
METRO; Vakantiehuisjes vaak niet goed Schoon
Daarnaast kon je geen journaal of praatprogramma bekijken op TV, of het ging over dit onderwerp. Blijkbaar is het “Nederlands Wereldnieuws”. Uiteraard heeft iedereen zijn mening klaar en als we alleen de koppen lezen in de kranten dan ziet de wereld er ook een stuk slechter uit.
Onterecht in een slecht daglicht
Als schoonmaakbedrijf of recreatiebranche is het al niet prettig als je negatief in het daglicht komt te staan. Maar wat denk je van al die schoonmaakmedewerkers die er werkzaam zijn. Uit ervaring kan ik vertellen dat er veel schoonmaakmedewerkers op deze parken werken die daar hun hart hebben liggen. Medewerkers die maar één ding willen en dat zijn “tevreden gasten”. Deze medewerkers worden nu ten onrechte in een slecht daglicht gesteld.
Geen rekening houden met medewerkers
Mij verbaasde het dan ook dat het CNV, bij monde van Jan Kampherbeek, in haar reactie geen rekening hield met de vele werknemers. Waar gewerkt wordt, vallen spaanders. Een schoonmaakmedewerker is op vakantieparken zowel de sterkste als zwakste schakel. En uiteraard zijn het mensen, en mensen kunnen iets over het hoofd zien.
Dat er op schoonmaaktijd en -prijs ingekocht wordt door recreatieondernemers is iets wat in alle andere branches en takken van sport gebeurt. Maar ieder gerespecteerde recreatieondernemer die aan de toekomst van zijn park denkt, weet hoe belangrijk een schoon park is. Ook al behangt een recreatieondernemer zijn park met goud, een gast zal niet terugkeren als hij een vieze accommodatie aantreft. Hij zal tevens negatieve ervaringen uiten op reviewsites en ook tegen vrienden en bekenden. Daar is niemand mee gediend.
Bacteriologisch
In het onderzoek werd vermeld dat er 30 parken zijn bezocht. Ten opzichte van het totaal aantal vakantieparken binnen Nederland, is dit natuurlijk, als je het mij vraagt, het topje van de ijsberg. Veel van deze parken waren, op het oog, schoon, maar bacteriologisch scoorden ze slecht. Wie zegt mij als ik een pot jam in de supermarkt pak, dat daar ook niet bacteriën op zitten, omdat iemand die pot in zijn handen heeft gehad die zojuist naar het toilet is geweest en zijn handen niet heeft gewassen. Een dokter vertelde me nog zeer recent dat we daar alleen maar weerstand van opbouwen. Hoe groot is de kans dat ik in de wachtkamer van het medisch centrum nog zieker wordt, omdat daar niet dagelijks ieder stoeltje wordt gedesinfecteerd?
Maar dit even terzijde, het gaat mij om de medewerkers, medewerkers die volgens de media hun werk niet naar behoren hebben gedaan. In ieder geval medewerkers die het zich aantrekken. Ik kreeg van het CNV, Jan Kampherbeek, een reactie op mijn bericht op de facebookpagina van mijn bedrijf, omdat ik het ook daar opnam voor de medewerkers die daar werkzaam zijn.
Eerlijke prijs
In het artikel in de Consumentengids staat te lezen dat gasten gemiddeld 50 euro betalen voor de schoonmaak. Dit bedrag is inclusief BTW. Als ik dan de voornoemde reactie lees, dan zouden wij daarvoor 2 uur kunnen schoonmaken. Dit soort reacties laat die paar haren die ik nog heb, recht overeind staan. “Eerlijke prijzen in de schoonmaak moeten er komen”, is de algemene tendens en valt ook te lezen in de Code Verantwoordelijk Marktgedrag. Maar een prijs van ca. 21 euro per uur, kan met de beste wil van de wereld niet als een eerlijke prijs worden bestempeld. Sterker nog, het verbaast mij dat er schoonmaakbedrijven prijzen hanteren die daar zelfs nog onder liggen.
Of we het nu wereldnieuws vinden of niet, één ding zullen de meeste mkb-collega’s hoog in het vaandel hebben staan en dat is het “goed zijn voor onze medewerkers”. Dit artikel en de vele reacties hierop, doen onze medewerkers echt te kort en tasten de waardering waarop men recht heeft, behoorlijk aan.