Ziekenhuis Nij Smellinghe neemt op 1 januari 2020 zo’n zeventig schoonmaakmedewerkers in dienst om de schoonmaak in het Drachtster Ziekenhuis in eigen beheer te kunnen organiseren. Deze schoonmaakmedewerkers werken vanuit schoonmaakbedrijf CSU al in Nij Smellinghe en worden overgenomen.
Foto: Franeker Fotograaf Jan Edwin Geertsma van Say Wad
Het ziekenhuis stelt dat zij hiermee bouwt aan een duurzame toekomst: “Nij Smellinghe haalt met dit strategisch besluit specialistische kennis van ziekenhuisschoonmaak in huis en krijgt meer grip op de aansturing en doorontwikkeling van de kwaliteit van schoonmaak. Expertise op het gebied van hygiëne en infectiepreventie is essentieel om besmettingen en infecties te voorkomen of, wanneer nodig, in te perken. Vanaf 2020 beschikt Nij Smellinghe zelf over alle benodigde en waardevolle kennis. Daardoor gaan we de kwaliteit van schoonmaak en daarmee de veiligheid van patiëntenzorg continu ontwikkelen.”
Desgevraagd laat het ziekenhuis weten dat er geen financiële overwegingen ten grondslag liggen aan het besluit de schoonmaak in eigen beheer uit te voeren. De kosten bij inbesteden komen ongeveer overeen met de kosten die nu worden gemaakt.
Inbesteden noodzakelijk voor ontwikkeling expertise
“Het ziekenhuis neemt regie op de aansturing en doorontwikkeling van de schoonmaak en geeft de schoonmaakmedewerkers de kans om hun expertise verder te ontwikkelen. Ziekenhuiszorg wordt steeds complexer. Juiste schoonmaak op het juiste moment is hierbij cruciaal. Bijvoorbeeld op het gebied van specialistische kennis met betrekking tot het steriel maken van een operatiekamer”, aldus directeur Bedrijf & Gebouwen Folkert Brouwers. “Schoonmaak heeft direct invloed op de patiëntenzorg, daarom is het noodzakelijk hierover zelf kennis en expertise te ontwikkelen. We kunnen beter aansluiten bij de protocollen, werkwijzen en specifieke behoeften in Nij Smellinghe en verder bouwen aan onze duurzame toekomst.”
Vakmensen CSU overgenomen
Nij Smellinghe neemt de medewerkers, inclusief operationele leiding, over die al in Nij Smellinghe zijn gedetacheerd. De overname vindt plaats in goed overleg met de huidige schoonmaakorganisatie en conform de Wet Overgang van Onderneming. Dit betekent dat de contractafspraken met de werknemers en arbeidsvoorwaarden in stand blijven of verbeteren. Per 1 januari 2020 geldt voor de schoonmaakmedewerkers de cao ziekenhuizen. Brouwers: “Een groot aantal schoonmaakmedewerkers werkt al jaren in Nij Smellinghe. Het zijn vakmensen. Zij voelen al als naaste collega’s. We zijn blij dat dit nu ook geformaliseerd is.”
Geen personele problemen verwacht
Door de schoonmaak in eigen beheer uit te voeren, wordt het ziekenhuis zelf verantwoordelijk voor de werving en selectie van de medewerkers. Er is voorafgaand aan het strategisch besluit uitvoerig onderzoek gedaan naar de krapte op de arbeidsmarkt en de invloed dat dit heeft op Nij Smellinghe. Daaruit is gebleken dat het personeelstekort in het Noorden niet nijpend is. “We verwachten daar op dit moment dan ook geen problemen. Daarnaast is het zo dat wij de schoonmaakmedewerkers die nu bij ons gedetacheerd zijn overnemen, waardoor van een tekort in Nij Smellinghe nu geen sprake is.”
Overigens heeft het ziekenhuis enkele jaren geleden ook al besloten om de catering zelf uit te voeren. De diensten die nu nog worden uitbesteed worden getypeerd als kleine zaken. “Zoals de glasbewassing. Dit is heel specifiek en periodiek en daarom gaan we dit niet inbesteden.”