De Code verantwoordelijk marktgedrag schoonmaak- en glazenwassersbranche heeft de zelfverklaring vervangen door een nieuw instrument: de Code scan.
De scan is geïntroduceerd omdat het voor veel bedrijven lastig was om de zelfverklaring te maken. Per soort ondertekenaar is een scan ontwikkeld. Er is dus een scan voor opdrachtgevers, een scan voor opdrachtnemers en een voor adviesbureaus.
De Code scan
De Code scan bestaat uit vijf domeinen. Deze domeinen zijn Toepassing van de Code, Betrokkenheid van uw eigen organisatie, Duurzame marktcondities/eerlijk en fatsoenlijk zaken doen met elkaar, Contractsvoorwaarden & uitvoering van het contract en Sociaal beleid. Elk domein heeft drie tot vier vragen. En elke vraag heeft meerdere antwoorden.
Na het invullen van de Code scan wordt de zelfverklaring automatisch gemaakt. De gegevens van de organisatie en het logo worden automatisch toegevoegd. De ingevulde partij krijgt per domein op een schaal van 100 punten te zien hoe er per domein wordt gescoord. Dit zorgt voor inzicht in toepassing van de code. Zo is duidelijk op welke punten eventueel verbetering mogelijk is.
Door de scan is het niet meer nodig om een eigen zelfverklaring op te stellen.