Vebego kijkt op 2023 terug als een intensief jaar, met interne en externe uitdagingen. Dat blijkt uit het jaarverslag dat het tachtigjarige familiebedrijf heeft gepubliceerd.
Ontwikkelingen zoals de lancering van Vebego als nieuw merk op de markt, het uitdragen van een nieuwe overkoepelende cultuur en het samenvoegen van bedrijven hebben tijd, energie en geld gekost. “De afgelopen vier jaar hebben we 30 miljoen euro geïnvesteerd in het opnieuw vormgeven van de onderneming”, legt communicatiemanager Martijn Donders uit.
Net als vele andere bedrijven had ook Vebego vorig jaar te kampen met hoge inflatiecijfers en tekorten op de arbeidsmarkt. “Onze inspanningen hebben hun vruchten afgeworpen. Denk aan: het samenvoegen van grote en kleinere schoonmaakbedrijven tot het nieuwe Vebego Cleaning Services, de lancering van Vebego Groen, het lanceren van Vebego Facility Services in Duitsland, om medewerkers betere ontwikkelmogelijkheden te geven, meer zichtbaarheid op de arbeidsmarkt en naar klanten, efficiëntere organisatie, investeringen in merk en overkoepelende cultuur”, somt Donders op.
Vebego schrijft in het jaarverslag vooruitgang te hebben geboekt in het toekomstbestendig maken van de organisatie. Donders: “De commerciële prestaties waren in overeenstemming met een meerjarige trend: sinds 2021 is de omzet met 40 procent gegroeid. Het nettoresultaat voor 2023 is opnieuw positief.” Het gezonde financiële resultaat helpt Vebego om zijn doelen te bereiken. “We creëren betekenisvolle banen op basis van de overtuiging dat iedereen recht heeft op een goede baan en een fatsoenlijk inkomen.”
Cijfers Vebego naar recordhoogte in 2023
Tijdens het jubileumjaar is de omzet van het familiebedrijf met bijna 8 procent gestegen naar de recordhoogte van 1.480 miljoen euro, net iets meer dan in 2022 (1.371 miljoen euro). De groei is vooral te danken aan de activiteiten in Zwitserland en de groenvoorziening- en schoonmaakdiensten in Nederland. De krappe arbeidsmarkt vormde daarentegen een uitdaging voor verdere groei. Aanzienlijke investeringen om de organisatie, bedrijfscultuur en het merk te versterken zijn de belangrijkste oorzaken van een fors lager nettoresultaat in 2023: 4,3 miljoen euro tegen 10,6 miljoen euro het jaar ervoor. Het nettoresultaat werd tevens gedrukt door lagere marges en hogere indirecte kosten als gevolg van loonsverhogingen en inflatie.
Een van de belangrijkste mijlpalen in 2023 was de lancering van het merk Vebego: een nieuw logo, nieuwe bedrijfsnamen en een nieuwe huisstijl. “Ze stralen eenvoud, toegankelijkheid en mensgerichtheid uit”, zegt Donders. “De zichtbaarheid van Vebego is groter geworden dankzij de rebranding.”
Vooruitblik
In 2024 blijven de marktomstandigheden uitdagend. Uiteraard werkt Vebego ook in 2024 continu aan de toekomstbestendigheid van het bedrijf en blijft de onderneming investeren in mogelijkheden om de impact op het milieu te verminderen en een duurzamere en betekenisvollere sociale impact te creëren. “Zo is er inmiddels beleid geformuleerd om in management meer culturele diversiteit en een betere man-vrouwverhouding tot stand te brengen. In de praktijk is hier inmiddels al vooruitgang in geboekt.”
Voor 2024 wordt een hogere omzet en een verbeterd nettoresultaat verwacht. CEO Ton Goedmakers: “Vebego is bezig zich om te vormen van een bedrijf met meerdere entiteiten naar een nieuw, krachtig collectief dat opereert onder één naam: Vebego. Ons op mensen gerichte verhaal landt steeds beter, zowel intern als extern.”
Tekst: van de redactie