Spitsnieuws wijdde op 1 februari jl. een kort maar krachtig redactioneel stuk aan de Code Verantwoordelijk Marktgedrag in de Schoonmaak- en Glazenwassersbranche. Volgens het artikel wordt de Code lang niet altijd nageleefd. Schoonmaakbedrijven concurreren elkaar nog steeds uit de markt als ze de kans krijgen en knijpen daarbij soms hun werknemers uit. De code vraagt van opdrachtgevers dat zij niet alleen naar de prijs van een schoonmaakcontract kijken. Aldus Spitsnieuws.
Kees Blokland, voorzitter van de codecommissie, benadrukt in het artikel dat er in korte tijd veel winst is geboekt. “De afspraken zijn ondertussen wel gemeengoed geworden in de branche. Maar er gaan nog steeds veel dingen slecht; daar moeten we zeker aan werken.”
Hago marketing manager Nanneke Zelle wordt ook geciteerd. Ze merkt op dat er nog steeds opdrachtgevers zijn die eisen stellen die niet kunnen: “Dat is frustrerend. Er zijn een flink aantal aanbestedingen waar we niet aan mee hebben gedaan omdat er te veel op de prijs werd gehamerd.”
Uw redactie vraagt zich af of bovenstaande mogelijke voortekenen zijn van de eerste schermutselingen in aanloop naar de CAO onderhandelingen. Worden de stellingen nu reeds betrokken?
Daarnaast, de roep om sanctionerende mogelijkheden voor de Code Commissie zal steeds luider worden. Zoals wij al vaker gesteld hebben: van het zwaaien met gele kaarten schrikt niemand meer. Van papieren tijgers evenmin. Werk aan de winkel!
Bron: Spitsnieuws
Foto: Spitsnieuws