Sinds woensdag 15 augustus 2018 beschikt Sodexo over een nieuwe virtuele medewerker. In het kantoorpand van de facilitair dienstverlener waarschuwt een app de collega’s van het schoonmaakteam wanneer de kantoorplanten water nodig hebben. Kleine sensoren in de plantenbak meten het niveau van het water en de vochtigheid van de aarde. Sodexo spreekt van een geweldige IoT oplossing waarmee de komende maanden wordt geëxperimenteerd.
In het pand van Sodexo langs de A2 in Breukelen worden de zesentwintig hydrocultuur planten uitgerust met sensoren. De sensoren worden in de plantenbakken geplaatst en houden bij of de planten nog voldoende water hebben. Voor alle planten in het gebouw komt deze informatie bij elkaar in een app zodat in één oogopslag zichtbaar is welke planten water nodig hebben.
Experiment met startup Nurtio
Sodexo werkt voor deze primeur samen met de Nederlandse startup Nurtio die deze innovatieve technologie voor kantoorpanden heeft ontwikkeld. Het experiment duurt vijf maanden waarin de toepassing van de sensoren en de app getest worden. Sodexo zegt uniek te zijn met de implementatie van het systeem: “In de consumentenmarkt bestaan al dergelijke sensoren, maar dit is de eerste oplossing die volledig is toegespitst op het gebruik in kantoren.”
Efficiëntere logistiek – minder CO2
Het voordeel van de toepassing van de sensoren is dat het geven van water nog efficiënter wordt georganiseerd. Dat scheelt in de logistiek – een gespecialiseerde plantenverzorger hoeft minder vaak langs te komen – en dus ook in CO2 uitstoot. Bovendien is de kwaliteit van de planten nog beter gegarandeerd.
Samenwerking met startups
De samenwerking met Nurtio past bij de continue zoektocht van de facilitair dienstverlener naar innovaties om haar serviceconcepten te verbeteren en te vernieuwen. Michael van der Meer, Innovation Manager bij Sodexo: “We experimenteren volop met het toepassen van nieuwe technologieën zoals robots en sensoring. We werken daarbij intensief samen met onze klanten, leveranciers en andere partners. Om het innovatieproces te versnellen, hebben we een groot netwerk van startups waarvan Nurtio er nu ook een is. Innovatieprocessen zijn vaak grillig, het gaat van idee, naar experiment en soms ook naar de toepassing in onze dienstverlening. Als het experiment slaagt, kunnen we onze klanten binnenkort laten profiteren van deze service.”