Sodexo heeft haar positie als het best beoordeelde bedrijf in haar branche in de Dow Jones Sustainability Index (DJSI) voor het veertiende opeenvolgende jaar gehandhaafd. Sodexo scoorde het hoogst in op een aantal gebieden, waaronder de lokale impact van bedrijfsactiviteiten, ontwikkeling van menselijk kapitaal en milieubeleid & -beheersystemen.
Vereerd
“We zijn vereerd dat we dit jaar opnieuw zijn erkend als de leider in onze branche”, aldus Neil Barrett, Senior Vice President Corporate Responsibility van Sodexo Group. “Het spreekt boekdelen over de inspanningen van onze 460.000 medewerkers over de hele wereld die samenwerken met onze klanten om hun duurzaamheidsambities te ondersteunen. De prestatie van Sodexo illustreert opnieuw ons commitment om een positieve impact te hebben op de ‘Quality of Life’ van mensen, om bij te dragen aan de gemeenschappen waarin we actief zijn en om een gezonde planeet achter te laten die we allemaal kunnen delen.”
Enorme impact door omvang
Marijke Paalvast, Country President Sodexo Nederland: “Als we willen dat de wereld ook voor de generaties na ons leefbaar blijft, is het belangrijk dat we daar samen aan werken. Wij sluiten ons aan bij de ambitie van de Nederlandse overheid om een volledig circulaire economie te creëren. Zo werken we aan plasticvrije restaurants en nemen we deel aan een consortium met als ambitie om in 2020 kantoren afvalvrij te hebben. Door onze
omvang is onze impact enorm. Het is niet voor niets dat we al veertien jaar op rij de beste van onze sector zijn volgens de maatstaven van de Dow Jones Sustainability Index.”
Better Tomorrow Plan 2025
Via het Better Tomorrow Plan 2025 concentreert Sodexo haar inspanningen op duurzaamheidsgebied met name via drie aandachtsgebieden:
- Samenwerken met lokale en kleine bedrijven en bijdragen aan lokale economieën via haar ‘Partner Inclusion Program’, dat tot doel heeft om in 2025 10 miljard euro van Sodexo’s business value ten goede te laten komen aan lokale leveranciers. In 2017 kwam 1,9 miljard euro van onze business value ten goede aan duizenden lokale bedrijven over de hele wereld om hen te helpen capaciteit op te bouwen, processen te standaardiseren en hun toegang tot wereldwijde markten te ondersteunen.
- Bevordering van gendergelijkheid met als doel om in 2025 ten minste 40% vrouwen onder haar senior leaders te hebben. Uit eigen onderzoeken is gebleken dat teams met de juiste man/vrouwbalans beter presteren dan minder diverse teams. En dat teams met een man-/vrouwverhouding tussen de 40% en 60% de beste financiële prestaties, medewerkersbetrokkenheid, merkbekendheid en klantenbehoud leveren.
- Aanpak van afval en voedselverspilling door samen met klanten en leveranciers te werken aan innovatieve oplossingen, bijvoorbeeld door de inzet van het programma WasteWatch, mogelijk gemaakt door LeanPath. Dit programma bewijst voedselverspilling tot 50% te verminderen. Het doel is om het programma in 2020 op 70% van haar cateringlocaties in te zetten en tegen 2025 op 100%.