Met de campagne #SchoonmakersBedankt strijdt OSB voor meer waardering en respect voor de schoonmaakhelden in ons land. Met ruim 180.000 views op berichten met de hashtag op de verschillende sociale media spreekt OSB Communicatie Manager Christian de Boer van een geslaagde campagne. “Maar een landelijke tv commercial voor de schoonmaaksector? Dat is de kers op de taart.”
Het zijn drukke weken voor de grootste brancheorganisatie van de schoonmaak. Als aanjager van het Landelijk Coördinatiecentrum Corona voor de Schoonmaakbranche staat de telefoon roodgloeiend. “Wij maken ons hard voor alle schoonmaakondernemers in Nederland, zowel leden als niet-leden. Daarnaast hebben wij een behoorlijke discussie gevoerd over de vraag of de schoonmaak wel of geen vitale sector is”, aldus de Boer.
Mensen die bijdragen aan de zorg hebben een vitaal beroep, schoonmakers die op andere plekken hun werk uitvoeren hebben dat niet. Met de campagne #SchoonmakersBedankt vraagt OSB voor waardering van het vakgebied met tienduizenden harde werkers. De Boer: “Tevens bedanken wij hen voor hun harde werk. Vandaar ook deze commercial die te zien is bij de publieke omroep. Daarnaast wordt (ruim 200 keer) een radiocommercial gedraaid op verschillende publieke radiostations. Via MKB-Nederland hebben brancheorganisaties een aanbod gekregen om te adverteren. Veel branches hadden interesse om deel te nemen, maar wij waren de eerste.”
De campagne vloeit voort uit een imago-onderzoek dat is uitgevoerd door OSB. Daaruit bleek dat de belangrijkste reden om niet als schoonmaker aan de slag te willen, het gebrek aan waardering is.
In deze tijd bleek het nog lastig om geschikte locaties te vinden. “Maar door fantastisch werk van LinkDesign in Amsterdam en onze leden is het gelukt om afgelopen maandag in Amsterdam, Driebergen en Utrecht opnames te maken. Het resultaat mag er zijn. Ik ben er erg blij mee”, aldus De Boer die stelt dat het met de kosten meevalt. “In mijn tijd toen ik nog voor FNV werkte, heb ik eerder een commercial gemaakt. Dat koste tonnen. Nu waren we nog geen tienduizend euro kwijt. Een schijntje in vergelijking met reguliere tv-reclame. We hebben het zo low-budget gehouden als mogelijk was. Juist in deze tijd mag het niet teveel kosten.”
Een buitenkansje dus, die met beide handen is aangegrepen om de schoonmaak in Nederland meer te waarderen.