Huishoudelijke hulpen op het online platform Helpling kunnen vanaf vandaag hun eigen prijs bepalen. Vanaf de start van het platform konden de hulpen zelf al kiezen waar, wanneer en hoeveel uur zij wilden werken. Daaropvolgend hebben zij nu ook in de hand welke uurprijs de consument betaalt voor het schoonmaakwerk.
Individuele prijs
Schoonmaakhulpen zijn vrij in het kiezen van een individuele prijs die zij vinden passen bij de dienst die zij leveren, bijvoorbeeld gebaseerd op hun kwaliteiten en ervaring. Hierbij kunnen zij onderscheid maken tussen de prijs van een eenmalige schoonmaak en die van een schoonmaak die op wekelijkse of tweewekelijkse basis plaatsvindt.
Meer persoonlijke keuze
Klanten die via Helpling een schoonmaakhulp boeken, hebben met deze nieuwe functie de mogelijkheid tot een meer persoonlijke keuze. Bij het plaatsen van boeking kunnen zij de beoordelingen, schoonmaakervaring en uurprijs van een schoonmaakhulp meenemen in hun overweging.
Aantrekkelijker platform
Michelle van Os, managing director van Helpling Nederland: “We zijn constant bezig met het verbeteren van ons platform en luisteren hierbij ook vooral naar wensen van de gebruikers. De mogelijkheid tot vrije prijzen is daarom een logische vervolgstap in de ontwikkeling van ons platform. We hopen op deze manier een nog aantrekkelijker platform te zijn voor beide partijen zonder af te doen aan het gebruiksgemak.”
Zzp-model
De schoonmakers die via Helpling aan hun opdrachten komen zijn werkzaam als zzp-er. Bij vergelijkbare platformen als iemand.nl en Deliveroo staan de prijzen voor zzp-ers vast. Wat waarschijnlijk meespeelt bij de beslissing van Helpling is een dreigende rechtszaak van onder andere vakbond FNV. Volgens de vakbond zijn medewerkers gewoon in dienst door de vaste prijsstelling.