Gom Hospitality blijft de schoonmaakpartner voor de retail op Schiphol. Ook de komende vijf jaar is het de aangewezen partij voor de retaillocaties aan de airside en delen aan de landside op de grootste luchthaven van ons land.
Op 5 juli ondertekende directeur Alex van den Hoek daarvoor het contract namens stichting Airport Retailers Association (ARA), waarin de ongeveer 90 winkels verenigd zijn. Schiphol is een van de meest dynamische locaties om schoon te maken, erkent hij. “Je moet hier als schoonmaker onzichtbaar je werk doen te midden van tienduizenden passagiers.”
App voor managen processen
Gom Hospitality werkt sinds 2003 op de luchthaven. Doorslaggevend voor de hergunning zijn twee factoren. Het doorvoeren van een aantal verbeteringen aan Gom-zijde; zo gaan stichting ARA en Gom gebruikmaken van een app om de operationele processen te managen.
Van den Hoek: “Het komt voor dat een winkelmanager belt: ik heb geen schoonmaker gezien. Met dit systeem kunnen we precies nagaan wanneer welke schoonmaakmedewerker langs is geweest en wat hij of zij heeft gedaan. Ook kan Gom hiermee eventuele klachten nog strakker opvolgen. Een voorman of voorvrouw kan eenvoudig een foto van de situatie maken en die naar de betreffende schoonmaakmedewerker sturen, zodat sneller op een incident geacteerd kan worden.”
Daarnaast worden de werkzaamheden, die niet aan de schoonmaak zijn gelieerd, enorm gewaardeerd door de concessionarissen. Deze werkzaamheden worden uitgevoerd door Facilicom Media Schiphol. Je kunt hierbij denken aan bijvoorbeeld het afzetten van locaties, vervangen van materiaal, het verzorgen van reparaties aan codesloten en kleine verhuizingen.
Hoog niveau van schoonmaakmedewerkers
De schoonmaak op de derde grootste luchthaven van Europa -68,4 miljoen passagiers in 2017- vraagt veel van een schoonmaakbedrijf, aldus Gom Hospitality. Van den Hoek: “Je moet schoonmaken tijdens de operatie, en het liefst vóór sluitingstijd klaar zijn. Gemiddeld lopen er tienduizenden passagiers op Schiphol waar schoonmakers tussendoor onzichtbaar hun werk moeten doen. En we vragen een hoog niveau van mensen. In high-end winkels zoals Gucci, Hermès en Rolex wordt een ander niveau van schoonmaken verwacht. Daarvoor moet een schoonmaakbedrijf contactvaardige en representatieve mensen inzetten. De schoonmaakmedewerkers van Gom en het daarbij behorende management wat hier op Schiphol rondloopt was een van de redenen om opnieuw voor Gom te kiezen.”
Hospitality in de genen
Gom werkt dagelijks met een team van 15 tot 18 medewerkers op de luchthaven, zeven dagen per week. Daarnaast is er een flexibele pool als back-up beschikbaar in geval van ziekte of opschalen. Senior accountmanager Kathelijne Merks: “We moeten wel heel flexibel zijn. De bezetting van winkels wisselt nogal eens. Vandaag kan een winkel ineens sluiten en morgen kan een andere winkel weer ergens anders openen.”
Medewerkers van Gom die op Schiphol actief zijn, wacht een strenge selectieprocedure. Niet alleen bij het schoonmaakbedrijf zelf maar ook bij de opdrachtgever. Merks: “Ook is het belangrijk dat zij hospitality in de genen hebben. Je bent als schoonmaker continu aanspreekbaar voor vragen van passagiers.”