Van de 380 gemeenten in Nederland kopen meer dan 200 gemeenten in via een inkoopsamenwerking. Dat blijkt uit de vernieuwde kaart met gemeentelijke inkoopsamenwerkingen van PIANOo. Het aantal gemeentelijke inkoopsamenwerkingen is gegroeid van 46 (november 2015) naar 50. Vooral kleine en middelgrote gemeenten participeren in een inkoopsamenwerking.
Verschillende inkoopsamenwerkingen
In de praktijk constateert PIANOo verschillende vormen van inkoopsamenwerkingen. De lichtste vorm is kennisdeling (op basis van structurele overleggen), waarbij het regelmatig voorkomt dat er gezamenlijk inkoopbeleid wordt opgesteld. Een ander deel van gemeenten heeft de operationele inkoop belegd bij de inkoopsamenwerking, waarbij er soms gezamenlijk met andere gemeenten wordt ingekocht.
Een andere verschijningsvorm is een shared servicecentrum, een organisatiebrede bundeling van activiteiten en middelen uit bedrijfsonderdelen die dezelfde activiteiten uitvoeren. Een ambtelijke fusie is soms een reden om te kiezen voor samenwerking op het gebied van inkoop.
Uniforme voorwaarden
Het creëren van gezamenlijk inkoopbeleid kan voordeel bieden voor marktpartijen. Ondernemingen vinden het wenselijk dat het regionale inkoopbeleid gelijk is voor bepaalde gebieden, zoals bijvoorbeeld op het gebied van social return. De aanbeveling tot (meer) uniforme voorwaarden werd door marktpartijen ook ingebracht tijdens de regionale overleggen van Beter Aanbesteden.
Kaart van gezamenlijke inkoop
Samenwerkingsverbanden van gemeenten die op structurele basis met elkaar samenwerken op inkoopgebied heeft PIANOo weergegeven in een kaart. Alle genoemde samenwerkingsverbanden werken samen op verschillende inkoopgebieden (bijvoorbeeld leerlingenvervoer, beveiliging en ICT). In de kaart kunt u filteren op type samenwerking of zoeken naar specifieke gemeenten of samenwerking.
Op de kaart, HIER TE VINDEN, is te zien welke gemeenten aan gezamenlijke inkoop doen middels een inkoopsamenwerking