Schoon en droog. Met die opdracht in het achterhoofd heeft een studententeam van de HvA-minor Ondernemerschap een oplossing voor een vies probleem bedacht die het mannentoilet een stuk hygiënischer moet maken. Dat lijkt goed gelukt te zijn! De studenten ontwikkelden de P-Pall, een eenvoudig veersysteem die de toiletbril na gebruik automatisch omhoog duwt.
Ruim veertig horecazaken, sportclubs en particulieren binnen en buiten Amsterdam hebben al aangegeven de toepassing op hun toiletten te gaan gebruiken. De ontwikkelingsorganisatie Simavi profiteert ook van de uitvinding.
HvA-student Communication and Multimedia Design Joren Straatman is een van de leden van het studententeam. Al drie jaar geleden kreeg hij dit idee, nadat een docent in een college had gezegd: “Let eens op de problemen die je op een dag tegenkomt- als je daarvoor een constructieve oplossing bedenkt, heb je een goed idee te pakken.”
Van kwaad tot erger
Toen Straatman die dag naar het toilet ging, stuitte hij meteen op zo’n prangend probleem, herkenbaar voor bijna iedere gebruiker van een openbaar mannentoilet: degenen die staand plassen nemen niet altijd de moeite om de bril omhoog te doen. Zo raakt de wc-bril, en daarmee de zitplaats van andere toiletbezoekers, snel vervuild. Daardoor zullen ook de ‘schone’ staande plassers de bril niet meer willen aanraken en omhoog doen. Straatman: “Het wordt dan van kwaad tot erger; denk bijvoorbeeld aan het toilet in de trein, dan krijg je één grote bende.”
Simpel als doeltreffend
De oplossing die het studententeam voor dit toiletprobleem bedacht, is even simpel als doeltreffend: een mechanisme waardoor de bril standaard omhoog staat en na elk toiletgebruik automatisch terug omhoog veert. Dit uiteraard in langzaam tempo, zodat de toiletgebruiker niet door een tik op de billen wordt opgeschrikt; vergelijkbaar met een bioscoopstoeltje. De oplossing is bij uitstek geschikt voor openbare mannentoiletten (scholen, horecagelegenheden, scouting, sportclubs etc), genderneutrale toiletten en toiletwagens op festivals.
Dat voor een verende toiletbril een markt is, weten de studenten omdat zij over waardevolle onderzoeksdata beschikken van marktonderzoekbureau GfK. Via de minor Ondernemerschap heeft het studententeam eerder een coachingstraject bij dit onderzoeksbureau gewonnen. Daardoor konden zij onder andere de resultaten gebruiken van een grootschalig onderzoek van GfK naar toiletgebruik in Nederland. Daaruit blijkt bijvoorbeeld dat 43% van de mannen liever naar een toilethokje (met wc-bril) gaat dan naar een urinoir, om onder andere privacyredenen en uit angst om in het openbaar te plassen. Een derde van de mannen zit het liefst bij het plassen. Het is dus een aanzienlijke groep die op openbare locaties vaak tegen het brillenprobleem aanloopt.
Enthousiaste reacties op simpele en goedkope oplossing
De studenten zijn met hun eigen ontwerp, genaamd P-Pall (‘jouw maatje bij het plassen’), langs kroegen gegaan in Amsterdam. Meer dan tien horeca-ondernemers hebben al direct toegezegd dat zij het schone bril-systeem gaan afnemen. In reactie daarop hebben de student-ondernemers de P-Pall in een grote oplage door een fabrikant laten maken. Dat is nodig, want de eerste orders zijn al binnen. Straatman: “De sanitaire voorzieningen zijn een belangrijk onderdeel van de klanttevredenheid in de horeca. Klanten denken al snel: als het toilet er zo uitziet, hoe ziet de keuken er dan uit? Daarom bleken horecaondernemers bereid om in deze uitvinding te investeren. ”
Daar komt bij dat de P-Pall een simpele en goedkope oplossing is. “Er zijn nu toiletbrillen die via een sensor automatisch omhoog gaan, maar die kosten zo’n 250 tot 300 euro per stuk”, aldus Straatman. Ons systeem is zo vastgeschroefd onder de bril, en kost nog geen 30 euro per veer.” De student-ondernemers zijn momenteel ook in gesprek met Koninklijke Horeca Nederland, waar ruim 20.000 horeca-ondernemers bij zijn aangesloten.
Simavi
Het studententeam hoopt natuurlijk dat hun uitvinding zakelijk gezien een succes wordt. Maar tegelijkertijd hebben ze oog voor de minder bedeelden. Vandaar dat ze contact hebben gezocht met de ontwikkelingsorganisatie Stichting Simavi, die onder andere werkt aan betere sanitaire voorzieningen in ontwikkelingslanden. Straatman: “We zullen van iedere verkochte veer €1 doneren aan Simavi. 280.000 mensen sterven ieder jaar omdat zij geen veilig toilet tot hun beschikking hebben.”