Een en ander blijkt uit onderzoek dat is uitgevoerd door GFK in opdracht van de Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie (FNLI) en de Nederlandse Vereniging van Zeepfabrikanten (NVZ). Initiatieven vanuit de wasmiddelenfabrikanten om de consument bewust te maken van de voordelen van milieuvriendelijker wassen lijken hun vruchten af te werpen. Het onderzoek naar wasgedrag is uitgevoerd onder meer dan 700 Nederlanders van 18 jaar en ouder, waarvan bijna 80% wel eens wast. Uit het onderzoek blijkt dat bijna alle vrouwen de was wel eens doen, terwijl 40% van de mannen nooit de was doet. Maar liefst tweederde van de Nederlanders weet dat zij met het wassen op 40 graden of lager en met een volle trommel zelf een positieve bijdrage aan het milieu kan leveren en zegt hier ook bewust rekening mee te houden. En maar liefst 77% wast ook daadwerkelijk op 40 graden of lager. Het grootste gedeelte van het energiegebruik voor het wassen wordt gebruikt voor het opwarmen van het water.