Ieder jaar onderzoekt Management Team (MT.nl) de kwaliteit en populariteit van zakelijke dienstverleners van Nederland: de MT1000. In totaal werden 4.500 zakelijke beslissers ondervraagd en binnen het vakgebied schoonmaak zag ICS Groep zich gekroond worden tot beste schoonmaakdienstverlener van Nederland. Op de tweede plaats is geëindigd VLS Groep, gevolgd door Hago Nederland.
Directeur bij ICS Groep Bart van der Sluijs reageert vol trots op het behalen van de toppositie: “Wij zijn heel erg trots op deze prestatie. Voor ons is het een bevestiging dat we, samen met ons team, op de juiste weg zijn. Ons doel is om onze klanten een optimale prijs-kwaliteitsverhouding te bieden met een perfecte uitvoering. Dit onderzoek toont aan dat we daarin slagen!”
Opvallend is dat per aspect van het model van Treacy & Wiersma; klantgerichtheid, productleiderschap en excellente uitvoering, VLS Groep geen enkele maal de hoogste score bereikte. Wel is de NPS (Net Promotor Score red.) zeer hoog te noemen met het cijfer 64.
Top 10 schoonmaakbedrijven
Hieronder volgt een opsomming van de beste bedrijven in de categorie schoonmaak. MT.nl benadrukt dat alleen bedrijven met meer dan vijf procent respons zijn meegenomen. In de overall score zijn naast de 3 aspecten van het model van Treacy & Wiersma ook het marktaandeel in de onderzochte doelgroep en het aantal aanbevelingen meegenomen.
- ICS Groep
- VLS Groep
- Hago Nederland
- HECTAS Cleaning Service
- Eresdé
- ISS Facility Services
- Schoonmaakbedrijf G. Raggers & Zn.
- CSU
- Asito
- Schoonmaakorganisatie Succes
Lijst op basis van 4.500 ervaringen
De ranglijst wordt bepaald door een panel van zakelijke beslissers uit te nodigen om hun ervaringen te delen. In totaal participeerden sinds de start van het onderzoek 4.476 beslissers aan de MT1000. Zij konden 2.081 verschillende bedrijven beoordelen op basis van hun ervaringen met die bedrijven in de afgelopen drie jaar. Ervaringen, niet slechts reputaties, vormen dus de basis voor de MT1000.
Respondenten werd gevraagd om hun leveranciers te waarderen op een schaal van 1 tot 10: “Hoe waarschijnlijk is het dat u deze dienstverlener zou aanbevelen aan een vriend of collega?” Aan de hand van de antwoorden werd de Net Promotor Score berekend. De leveranciers werden ook gewaardeerd op drie inhoudelijke aspecten: klantgerichtheid, productleiderschap en de kwaliteit van de uitvoering. Hierbij konden respondenten tot 5 sterren geven. Gezamenlijk vormen deze waarderingen de basis voor de ranking in de MT1000.
Representatief?
Het is niet bekend hoeveel stemmen er zijn gegeven per schoonmaakorganisatie en hoe representatief het onderzoek is. MT.nl geeft aan dat de ondergrens voor opname in de MT1000 5 beoordelingen van afzonderlijke respondenten is. Zo kan het zijn dat minder bekende organisaties met vijf afzonderlijke beoordelingen hoger wordt gerangschikt dan een organisatie met wel honderd afzonderlijke beoordelingen omdat de eerste vijf beoordelingen louter positief waren.