De Rijksschoonmaakorganisatie, kortweg RSO, heeft in september 2019 voor de tweede keer een medewerkerstevredenheidsonderzoek uitgevoerd. Ten opzichte van het vorige onderzoek in 2017 is de betrokkenheid en tevredenheid van de schoonmaakmedewerkers toegenomen. De werkdruk blijft een aandachtspunt. Ook is het financieel beheer op diverse onderdelen nog onvoldoende op orde.
De RSO is sinds 2016 verantwoordelijk voor de schoonmaakdienstverlening van de Rijksoverheid. Medewerkers die werken op objecten die door de RSO worden overgenomen, krijgen een aanbod om dienst te komen van de Rijksoverheid. Daarmee wil het kabinet medewerkers in lage loonschalen voldoende baanzekerheid en gezonde arbeidsomstandigheden bieden. Eind 2020 moeten alle objecten zijn overgenomen. In totaal zijn dan ruim 1.400 schoonmaakmedewerkers in dienst bij de Rijksschoonmaakorganisatie.
Medewerkers RSO betrokken, bevlogen en tevreden
In een Kamerbrief informeert minister SZW Wouter Koolmees over het medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO): “In 2019 heeft 41% van de schoonmaakmedewerkers deelgenomen aan het MTO. Dit is in vergelijking met deelname bij organisaties met een soortgelijke medewerkerspopulatie hoog. Uit het meest recente MTO blijkt dat de schoonmaakmedewerkers van de RSO trots zijn op hun werk en dit met veel plezier en in goede samenwerking met collega’s doen. Zij voelen zich betrokken, zijn bevlogen en tevreden over de RSO. De scores op deze onderdelen behoren tot de hoogste in de sector ‘openbaar bestuur en veiligheid’. In 2019 geeft bijna 92% van de respondenten aan de RSO aan te bevelen als werkgever. Dit is in vergelijking met de sector ‘openbaar bestuur en veiligheid’ hoog.”
Koolmees vervolgt: “Uit het MTO kwamen ook een aantal aandachtspunten naar voren, deze liggen voornamelijk bij de medewerkers in de ondersteuning van de RSO. Het betreft met name de hoge werkdruk die wordt ervaren en de interne communicatie en informatievoorziening. De resultaten hebben waar nodig geleid tot een aantal verbetermaatregelen, die nu binnen de organisatie de vereiste aandacht krijgen.”
“Resultaten volgend onderzoek fantastisch”
Clean Totaal beschikt over het medewerkerstevredenheidsonderzoek dat ook inzichtelijk is voor de medewerkers. In het voorwoord stelt plaatsvervangend directeur Rogier Trampe dat het goed is om te zien dat de medewerkers de kanteling van de organisatie en de introductie van de dienstverleningsmanagers waarderen. “Tegelijkertijd blijven de resultaten in de Ondersteuning achter. Dat is jammer, maar begrijpelijk. De focus heeft ook gelegen op de dienstverlening, schoonmaakmedewerkers en organisatie-inrichting daar omheen. In 2019 is gestart met het op koers brengen van de Ondersteuning. Het fundament hiervoor is aanwezig en in de
komende periode gaan we bouwen. Hiermee wordt bijgedragen aan de doelstelling om per 2021 een toekomstbestendige, staande organisatie te zijn. Wij verwachten dan ook dat de resultaten bij het volgende MTO voor de hele RSO fantastisch zullen zijn.”
Hoog respons
Totaal zijn er 1165 medewerkers van de RSO gevraagd om een vragenlijst in te vullen. Hiervan werken 1082 medewerkers in de Operatie en 83 medewerkers werken in de Ondersteuning. Van de 1082 medewerkers in de Operatie hebben 435 medewerkers de vragenlijst ingevuld. Dit is een respons van 40,2%. In de Ondersteuning hebben 68 van de 83 medewerkers de vragenlijst ingevuld. Dit is een respons van 81,9%.
Uit het onderzoek blijkt dat de medewerkers in de operatie bevlogen, betrokken en tevreden zijn. Medewerkers zijn trots op het goed uitvoeren van het werk (63,8%), de samenwerking met collega’s (56,6%) en de oprichting van de RSO (42,9%). Al zijn er ook tips. Zo mogen er vaker teamuitjes worden georganiseerd en kan de salarisadministratie beter verwerkt worden. Tevens blijkt het schoonmaakmateriaal onder de maat. ‘Het verbeteren van het materiaal’ staat immers bovenaan de lijst tips.
Hoge werkdruk
Medewerkers in de operatie zijn trots op hun werk en hebben er plezier in. De werkdruk blijft een punt van aandacht. Deze wordt door 72,2% van de medewerkers als goed beoordeeld, een stijging van 14%. Maar “ondanks dat het aantal collega’s die een (veel) te hoge werkdruk ervaren met 14,9% is gedaald, blijft werkdruk een aandachtspunt.” In de ondersteuning is de balans tussen werk en privé duidelijk verbeterd en hoeft er minder overgewerkt te worden om het werk af te krijgen. Toch geeft één op de vijf aan nog steeds een (veel te) hoge werkdruk te ervaren. “Inzet om de werkdruk te verlagen blijft dus nodig”, aldus het rapport.
RSO een goede werkgever
Uit het onderzoek kan worden gesteld dat het RSO door haar medewerkers wordt beschouwd als een goede werkgever. In vergelijking met het vorig onderzoek in 2017 geven meer medewerkers aan bij de RSO te willen blijven werken. In zowel de functie als medewerkers nu vervullen (55,2%), als een andere baan binnen de RSO (42,5%). Acht op de tien medewerkers geeft aan buiten de RSO te willen werken. Opleidingsmogelijkheden zijn, net als werkdruk, een punt van aandacht. Ook al is de tevredenheid hierover gegroeid (van het cijfer 6,8 naar 7,1), blijft dit een ontwikkelpunt.
Communicatie onder de maat
De Rijksschoonmaakorganisatie heeft haar communicatie nog niet op orde. Zo wordt het tijdig informeren over belangrijke zaken en de communicatie tussen teams met een onvoldoende beoordeeld. Wel laten deze cijfers een positieve groei zien. Voldoende informatie om het weVoor de tweede rk te kunnen doen is inmiddels voldoende met een 6,3. In de ondersteuning zijn naast informatie & communicatie werkdruk en leiderschap veelgenoemde verbeterpunten.
Financieel beheer nog niet op orde
Minister Koolmees stelt in zijn reactie naar de Kamer, naar aanleiding van het tevredenheidsonderzoek, dat de RSO de nodige uitdagingen kent, die deels verklaarbaar zijn vanuit de snelle groei van de organisatie. “Zo vergt het inrichten van de RSO als ambtelijke organisatie veel aandacht. Dit geldt ook voor de ontwikkeling van de kosten van de RSO, rekening houdend met de doelstellingen die aan de RSO ten grondslag liggen. Ook heeft de Algemene Rekenkamer vorig jaar geconstateerd dat het financieel beheer bij de RSO op diverse onderdelen nog onvoldoende op orde is. Om de tekortkomingen op te lossen is er een verbetertraject gestart en zijn er in 2019 diverse maatregelen getroffen, maar nog niet alle verbeterpunten zijn opgelost. Daarom wordt er vanaf eind 2019 extra capaciteit ingezet. Ik ga ervan uit dat de RSO daarmee in 2020 het financieel beheer op orde weet te brengen.”
Koolmees besluit zijn Kamerbrief met lovende woorden: “De RSO is een jonge organisatie die de komende jaren blijft groeien. We werken hard om die groei in goede banen te leiden en om ervoor te zorgen dat medewerkers én klanten tevreden zijn. De schoonmaakmedewerkers zijn vakmensen en vormen de basis van de dienstverlening van de RSO. Net als andere rijksmedewerkers leveren zij een belangrijke bijdrage aan het functioneren van de Rijksoverheid.”