De snelste glazenwasser van Nederland is Marco Yasar van Patrick’s Cleaning Service. Met een tijd onder de tien seconden en enkele strafseconden wist hij Fred de Ridder (De Ridder Cleaners) met vierhonderdste van een seconde te verslaan. Op de derde plaats staat Raymond Brink van Landman schoonmaakbedrijf.
De competitie bereikte zijn climax op de Schoonmaak Vakdagen in Expo Houten. Tijdens de afsluitende beursdag gingen de snelste wissers van Nederland en Vlaanderen in gevecht tegen de klok. Onder vocale begeleiding van Wim Kieft en Evert ten Napel en massale belangstelling van professionals en landelijke media is glazenwassend Nederland op de kaart gezet.
Uitpuilende prijzenpot
Marco Yasar ging ervandoor met de titel en ondanks de prijzen van Unger (limited edition wisser), i-team Global (Powerwash & i-suit), Go Cleaning (Gardiner tuckerpole) en keiharde knaken van GlazenwasserApp.nl en Clean Totaal, is hij toch het meest trots op de titel. Tegenover De Telegraaf verklaarde hij het volgende: “Ik heb altijd een grote mond, maar nu kan ik écht zeggen dat ik de beste ben. Dat is toch gaaf!” Van het prijzengeld neemt Yasar zijn collega’s en werkgever uit eten. De overige prijzen maken de dagelijkse werkzaamheden als glazenwasser fysiek een stuk aangenamer.
De nummer twee en drie van de competitie werden beloond met een Unger ETSET, Gardiner tuckerpoles van GoCleaning en wisselende geldbedragen.
Landelijke media-aandacht
Intiatiefnemers Rik van der Woerd en Ruben Lijzenga zijn trots op het bereikte resultaat. “Het was een ludiek evenement met een serieuze knipoog naar de strubbelingen die de branche kent. Door de media-aandacht van o.a. De Telegraaf, AD, Powned, Radio 1, Radio 2, 538, SLAM FM en anderen hebben we de sector landelijke bekendheid gegeven.” Eén van de hoogtepunten was het radio-interview bij Wilfried de Jong tijdens Met het Oog op Morgen.
“We hebben aangetoond dat we met een ludiek evenement Nederland kunnen informeren over het de mooie kanten van het glazenwassersvak en de problematieken. Gezien het enthousiasme en saamhorigheid bij alle deelnemers zijn we al ruimschoots geslaagd in ons doel En door alle media-aandacht open en verwachten we dat dit ook jongeren in het land zal aanspreken.”