Begin dit jaar werd de bungalowschoonmaak van de Veluwse Hoevegaerde gegund aan Optimaal Cleaning uit Nieuwegein. Volgens CNV Vakmensen neemt dit bedrijf het niet zo nauw met de schoonmaakcao en haar pensioenverplichting. Bovendien is er volgens de vakbond sprake van een individueel arbeidsrechtelijk issue. De Code Verantwoordelijk Marktgedrag is inmiddels door CNV Vakmensen ingeschakeld.
Volgens CNV Vakmensen is er – naast een individueel arbeidsgeschil – bij Optimaal Cleaning sprake van omissies op het gebied van: loonstroken die niet voldoen aan artikel 25 uit de cao, het jarenlang niet nakomen van aanleveren stukken bij het Pensioenfonds alsmede het niet doorbetalen bij feestdagen én het niet voldoende opleiden van de schoonmakers. Voorts het ontbreken van voldoende en deugdelijke materialen, te hoge werkdruk en het ontberen van een nette opkomstruimte.
Diverse mails brieven van CNV Vakmensen blijven aanvankelijk onbeantwoord door de stakeholders: Roompot, Optimaal Cleaning en het bestuur Veluwse Hoevegaerde. Na veel aandringen volgen er uiteindelijk reacties richting de vakbond. Tijd voor de redactie om navraag te doen.
Hoewel boekingen, inclusief de eindschoonmaak, voor dit park via de website van Roompot lopen, stelt deze organisatie geen partij te zijn en verwijst zij naar het bestuur van het bungalowpark en het schoonmaakbedrijf. Het bestuur van de Veluwse Hoevegaerde heeft immers het contract met Optimaal Cleaning zelf afgesloten, zo stelt zij.
CNV Vakmensen: situatie is ziekmakend
Bij monde van CNV bestuurder Jan Kampherbeek blijkt dat de discussie met de betrokken partijen al maanden loopt: ”Uit eigen onderzoek en onze bezoeken aan de schoonmakers op dit park blijkt dat er het nodige mis gaat. Roompot reageert nergens op dat valt mij tegen van zo’n grote club. Optimaal Cleaning en het bestuur van Veluwse Hoevegaerde reageren als door een adder gebeten. Ondanks aandringen volgen er nauwelijks inhoudelijke reacties vanuit deze hoek. Het lijkt erop dat het parkbestuur voor een goedkoop schoonmaakbedrijf heeft gekozen? Het parkbestuur verwijt mij weinig kennis en weinig onderzoek te doen. Ook Optimaal Cleaning komt niet verder dan geroeptoeter zonder inhoudelijk zaken te weerleggen. Het ergste voor ons is natuurlijk dat de schoonmakers de klos zijn. Een flink aantal is ziek van de situatie (en dan krijg je ook nog geen ziekengeld).”
Roompot: wel de lusten niet de lasten
De woordvoerder van Roompot laat ons weten dat zijn organisatie geen gesprekspartner is in deze kwestie. De organisatie heeft naar eigen zeggen louter een overeenkomst om op te treden als boekingswebsite voor de Veluwse Hoevegaerde: “Het verbaast ons dat CNV onze naam onterecht in dit dossier blijven noemen. Wellicht hopen zij hiermee meer aandacht te krijgen.”
“Wij zijn niet betrokken bij het beheer, de operaties noch de schoonmaak van dit park. Wij zijn er ook geen eigenaar van. De organisatie van de schoonmaak op dit park is geheel in handen van het bestuur van de Veluwse Hoevegaerde. Dit bestuur ging een samenwerking met Optimaal Cleaning aan en is met het parkmanagement ook de enige hierbij betrokkene.”
Het lijkt voor een consument verwarrend. Je boekt via Roompot (inclusief de schoonmaak) een bungalow, komt aan op het park waarop de banieren van Roompot wapperen. Dit roept dan toch op het minst het idee op dat dit vertrouwde merk garant staat voor kwaliteit en naleving van de wet- en regelgeving. Nu blijkt dat deze organisatie slechts als doorgeefluik fungeert, met andere woorden wel de lusten niet de lasten. De woordvoerder: ”Dit is niet onze ervaring. De informatie over mogelijke inbreuk op de wet- en regelgeving heeft ons niet eerder bereikt. Wij gaan navraag nadoen bij het (park)bestuur.”
Optimaal Cleaning: onterecht een partijdig beeld
De directeur van Optimaal Cleaning, H. Engin, is van mening dat CNV ons blad onterecht bij een geschil betrekt en eenzijdig en partijdig een beeld schetst dat feitelijk onjuist is: “Wij hebben als ‘goede werkgever’ nu (juist) de taak om goed voor onze medewerkers te zorgen. Als de vakbond daar zijn/haar steentje bij zou kunnen dragen, dan zou dat alleen maar mooi zijn. In elk geval beter, dan dat zij zich opstelt als een ‘opponent’ zoals zij nu doet. Bij de verloning hebben we steeds het juiste vakje aangevinkt.”
Na verdere navraag zegt Engin hierover: “We gebruiken een specifiek loonprogramma, welke up to date is én wordt gehouden door de leverancier. Er was één irrelevant component niet aangevinkt, welke nu wél het geval is.”
De materialen en middelen bij het schoonmaakbedrijf zijn volgens Engin voorzien van CE-keurmerk. De directeur vervolgt: “De ontvangstruimte was voorheen een keet nu een keurige ruimte plus kantine. Het arbeidsgeschil gaat over een enkel personeelslid. De werkdruk werd veroorzaakt door een verkeerde planning van een voormalig objectleidster die wij inmiddels op non actief hebben gesteld. Alle medewerkers worden via ‘training on the job’ in de Nederlandse, Engelse of Oekraïense taal opgeleid en/of via de basis vakopleiding.”
De RAS-cijfers over 2015-2022 spreken echter een andere taal. Volgens het RAS-overzicht zijn er namelijk alleen in 2020 een achttal medewerkers opgeleid voor het vakdiploma. Daarvoor en daarna niemand. Natuurlijk kunnen overgenomen medewerkers het diploma al bij hun ex-werkgever gehaald hebben. De werkdruk is volgens de directeur inmiddels weggenomen door de werkzaamheden uit te smeren over meerdere medewerkers.
Het arbeidsgeschil met een van de medewerksters heeft het schoonmaakbedrijf op 29 november met haar advocaat opgelost door het ziekengeld alsnog te betalen.
Pensioenfonds: een werkgever die veel problemen oplevert
Het Schoonmaak pensioenfonds uit zich kritisch over Optimaal Cleaning. “Dit is een werkgever die ons veel problemen en waarvan de handhaving reeds langere tijd niet het gewenste resultaat oplevert. Ze leveren vanaf 1-1-2018 geen gegevens meer aan en betalen de opgelegde nota’s.”
Volgens het pensioenfonds staan in hun administratie nog 9 deelnemers actief waarvan de premie sinds 1-1-2018 wordt opgelegd: “Op deze opleggingen komen inmiddels elke keer signalen voor een te laag uurloon, deze signalen worden via een tweede oplegging steeds weer ‘gecorrigeerd’. De opleggingen worden elke maand wel betaald. De werkgever heeft dus sinds 1-1-2018 niet bij APG gegevens aangeleverd voor de Schoonmaak- en Glazenwassersbedrijven (SGB).”
Optimaal Cleaning is volgens het pensioenfonds bekend bij de handhavingscontroles. Ze reageren er alleen nooit op: “Het lijkt erop dat ze niet hebben gereageerd op een cao-controle of op herstelverzoeken naar aanleiding van looncontroles. Het laatste contactmoment dateert van begin 2021. Er is een betalingsachterstand die voort komt uit het nog openstaan van de boetefactuur.”
Directeur Engin van Optimaal Cleaning is het volstrekt oneens met de zienswijze van het pensioenfonds: “Wij hebben in april 2023 nog contact gehad met het pensioenfonds over onze aangifte 201212. Het betrof de herinnering aangaande het zogeheten overzicht signalen.” Uit andere stukken welke de redactie mocht inzien blijkt dat er in augustus jongstleden nog contact is geweest over de ingediende aangifte 202304. Met betrekking tot handhaving vanuit RAS dateert het laatste contact uit oktober 2023. De directeur van Optimaal Cleaning belooft uiterlijk 3 december 2023 de ontbrekende gegevens aan te leveren.
Lastig punt is echter wel dat opgelegde nota’s door het pensioenfonds voldaan (kunnen) worden zonder dat de gegevens van medewerkers (volledig) aangeleverd zijn.
Op onze vraag waarom zijn bedrijf nog geen lid is van brancheorganisatie Schoonmakend Nederland of Siev reageert Engin: ”Eerst gaan we de correcties aan leveren aan het pensioenfonds Vervolgens gaan wij bij certificeerder Cicero ons Nen/Iso 9002 certificeren, waarna wij ons kunnen aansluiten bij Siev óf Schoonmakend Nederland.”
Bestuur Veluwse Hoevegaerde: recent kennis genomen van mogelijke missstanden
De secretaris van het parkbestuur, M.F. van Eeten, reageert richting CNV Vakmensen niet echt enthousiast op de gemelde (sociale) arbeidsomstandigheden binnen het park. Deze secretaris adviseert CNV bestuurder Jan Kampherbeek zich eerst goed op de hoogte te stellen van de organisatie alvorens brieven te schrijven. Op de inhoudelijke toelichting van de vakbond bestuurder reageert Van Eeten niet meer, althans niet eerder nadat CNV het parkbestuur uiteindelijk aansprakelijk stelt.
Van Eeten laat ons weten al eerder actie ondernomen te hebben om de opkomstruimte voor de schoonmakers te optimaliseren inclusief het beschikbaar stellen van een kantoortje voor de voorvrouw. Over de (sociale)arbeidsomstandigheden zegt de secretaris: “Pas recent hebben we van de CNV vernomen dat er mogelijk misstanden zouden zijn met de salarisadministratie bij het schoonmaakbedrijf. Het is natuurlijk de eerste verantwoordelijkheid van de werkgever om deze zaken op te lossen en als opdrachtgever hebben wij nooit zicht hoe een en ander is geregeld. Wel hebben we als bestuur bij het schoonmaakbedrijf aangedrongen deze zaken na te gaan en eventueel te regelen.”
Het wisselen van schoonmaakleverancier heeft volgens Van Eeten niets te maken met het behalen van financieel voordeel: “Al langere tijd waren we niet tevreden over de schoonmaak kwaliteit van het vorige bedrijf Fonville. Toen dat bedrijf met een exorbitante verhoging van de schoonmaakkosten voor 2023 kwam was het moment daar om een ander bedrijf te contracteren.”
Tja, de nieuwe cao-afspraken hebben nu eenmaal gevolgen op de prijsstelling.
Uitslaande brand blussen
De secretaris van Veluwe Hoevegaerde zegt nu dat het parkbestuur voor iedereen open staat voor een gesprek, maar legt de bal bij het schoonmaakbedrijf: “Wat betreft de salarisadministratie daar ligt het voortouw bij de werkgever en we hopen dat dit op korte termijn opgelost wordt. Zoals eerder aangegeven gaan wij met Optimaal Cleaning binnenkort in gesprek om het jaar 2023 te evalueren.”
Na het aanvankelijk niet reageren op de mails/brieven van CNV is er nu bereidheid bij het parkbestuur tot een gesprek. Deze bereidheid volgde dan weer wel pas nadat CNV het parkbestuur aansprakelijk gesteld had. Van Eeten liet de directie van Optimaal Cleaning vervolgens op 27 november per brandmail weten:
“Bij deze laat ik u weten, dat het CNV de Veluwe Hoevegaerde in Putten, met name het bestuur, aansprakelijk wil stellen vanwege het feit dat Optimaal Cleaning de verplichtingen, voortvloeiende uit de Nederlandse wet- en regelgeving die van toepassing zijn op de schoonmaakbranche, niet nakomt. Wij verzoeken u dan ook DRINGEND om bovengenoemde zaken na te leven en de CNV daarover op zeer korte termijn in te lichten. Verder willen wij eveneens op korte termijn een evaluatiegesprek met Optimaal Cleaning over 2023.”
Al met al wekt de gang van zaken de indruk dat er veel misère voorkomen had kunnen worden als partijen eerder op een constructieve en oplossingsgerichte manier rond de tafel hadden plaats genomen, waartoe CNV Vakmensen regelmatig opriep. Nu worden bepaalde details weliswaar opeens bespreekbaar en opgelost, maar de wrange nasmaak blijft.
Tekst: Henk Cornelisse
Beeld: Google Maps