De Kamercommissie Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft gisteren gedebatteerd over laaggeletterdheid. Een meerjarige aanpak en structurele en toereikende financiering is nodig, maar helaas is er nog onduidelijkheid over hoe en of het kabinet gaat investeren.
In Nederland hebben 2,5 miljoen volwassenen moeite met lezen, schrijven en/of rekenen en dat aantal groeit. Deze groep mensen lopen dagelijks tegen problemen aan. Volgens Stichting Lezen en Schrijven zijn er structureel en meer investeringen nodig in volwassenenonderwijs, zodat de bestaande aanpak basisvaardigheden voor volwassenen niet afbrokkelt, maar verder opgebouwd wordt. Een goede aanpak vraagt volgens de stichting om samenwerking van verschillende ministeries.
Laaggeletterdheid is maatschappelijk probleem
Mensen die moeite hebben met taal, rekenen en digitale vaardigheden vinden en houden moeilijker een baan. Ze leven ongezonder en hebben minder grip op hun geldzaken. Ook hebben ze het gevoel dat ze niet echt mee kunnen doen in de samenleving. Laaggeletterdheid is niet alleen een persoonlijk probleem, maar ook een maatschappelijke. Als mensen niet mee kunnen doen op de arbeidsmarkt, blijven belangrijke banen onvervuld. Denk aan de schoonmaak, de zorg, het onderwijs of andere beroepen waar grote tekorten zijn.
Samenwerking
De staatssecretaris wil de basis op orde hebben voor de aanpak van basisvaardigheden voor volwassenen. Helaas is er nog onduidelijkheid over hoe het kabinet dit wil doen. ‘Tel mee met taal’ (een landelijk actieprogramma van de Rijksoverheid om laaggeletterdheid te voorkomen en verminderen, red.) stopt eind dit jaar en daarmee ook de samenwerking tussen de verschillende ministeries. Het programmabudget wordt gehalveerd en dat terwijl het kabinet het belang van basisvaardigheden wel onderschrijft.
Oproep
Hanneke Propitius, directeur-bestuurder Stichting Lezen en Schrijven doet een oproep: “Investeer in volwassenenonderwijs en een integrale aanpak. Dan pas zorgen we ervoor dat iedereen een leven lang mee kan doen in onze samenleving.” Professor Tim Huijts van Maastricht University is het met haar eens. “Onderzoek laat zien dat de leesvaardigheid onder jongeren in Nederland afneemt. Het is belangrijk dat zij, als ze volwassen zijn, de kans krijgen om hun basisvaardigheden te verbeteren en zich kunnen blijven ontwikkelen.”
Tekst: van de redactie