Nee, dit is geen statement voor black empowerment en ook geen werving voor een nieuwe lichting zwarte Pieten. Het gaat om groen voor een low interest product.
Toiletpapier is een onderwerp dat bijna letterlijk ‘down the drain’ is Het onderscheidend vermogen is nihil. Dat geldt inmiddels ook voor het begrip groen, want dat is tegenwoordig ieder zichzelf respecterende fabrikant. Daarom is Van Houtum op een andere tour gegaan. Zij zijn op zwart gegaan. Niet dat ze nu zwart wc-papier maken, dat zou wel erg heel onderscheidend zijn, maar ze hebben een lijn van super milieuvriendelijk gebruikspapier gemaakt, bestaande uit handdoekjes en toiletpapier. Nick op de Buisch geeft aan dat dit volledig gerecyclede papier als enige ter wereld wel vier verschillende keurmerken heeft. “We mogen op Satino Black het logo van FSC recycled, het Europees Ecolabel, het label CO2-neutraal en cradle tot cradle zetten. Bijzonder is ook dat wij het papier niet bleken. Er zijn wel veertig kwaliteiten oud papier en wij gebruiken de beste kwaliteiten zodat het paper van zichzelf al wit is.”
WC-deur openen
Doekjes en borstels
ISSA/Interclean bracht een veelheid aan producten, meer vooral ook veel van hetzelfde. Dat is op zich niet erg, want het vergroot de keuze. Zo waren er tal van leveranciers van microvezeldoeken in alle soorten en maten, microvezel dweilen voor alle systemen en borstels en andere toebehoren in alle kleuren van de schoonmaakregenboog: rood, groen, blauw, geel en paars ook nog eens in de meest wilde vormen en formaten. Die kleuren kwamen ook terug bij leveranciers van kunststof sprayflacons en jerrycans. De leveranciers waren meestal Europees.
Leon van den Berg, hoofdredacteur Clean Totaal