Nu het griepseizoen nadert wil leverancier Initial ons graag bewust maken van de risico’s van het verspreiden van bacteriën en virussen op de werkvloer. Onafhankelijk onderzoek wijst namelijk uit dat maar liefst een kwart van de Nederlandse werknemers de hygiëne omstandigheden op hun werk beneden peil vindt.
Opvallend is dat meer dan een derde (38,4%) van de Nederlandse ondervraagde werknemers (503) toegeeft niet altijd zijn handen te wassen na een toiletbezoek. Werkgevers spelen hierin een belangrijke rol door te voorzien in goede hygiënische faciliteiten op kantoor. Ook bleek dat bijna één op de zeven (14,9%) werknemers in het toilet zijn mobiele telefoon gebruikt om op internet te surfen tijdens een sanitaire stop. Eén op de dertig (3,4%) werknemers zegt zelfs kranten en magazines te lezen op het toilet, wat de kans op verspreiding van ziektekiemen en bacteriën op de werkplek aanzienlijk vergroot.
Meer specifieke resultaten van het onderzoek laten zien dat er ook een verschil is tussen de gewoontes van mannen en vrouwen. Een op de vijf mannen (21,2%) geeft toe dat ze hun mobiel gebruiken op het toilet tegenover slechts een op de tien vrouwen (10,7%). Mannen surfen ook meer op het internet (6,4% vs. 4,3%) en checken vaker social media (8,4% vs. 5,3%) op het toilet dan hun vrouwelijke collega’s.
Global Handwashing Day
“Morgen is het Global Handwashing Day. Een goede herinnering voor ons om na te denken over onze eigen hygiënische gewoontes. We vergeten soms te makkelijk wat het domino-effect kan zijn van onze dagelijkse handelingen,” zegt Arjan Gundlach, Marketing Director Benelux van Initial. “Nu het griepseizoen weer aanbreekt moeten we meer zorgdragen voor goede handhygiëne en doen werkgevers er goed aan dit te faciliteren. Bijvoorbeeld door voldoende zeep, mogelijkheden om handen te drogen en desinfecterende producten te bieden in de toiletruimte. Het vraagt een kleine investering die een grote impact heeft voor de werktevredenheid, wat weer terug te zien is in de bedrijfsresultaten,” aldus Gundlach.
Het onderzoek werd in september 2013 uitgevoerd door onafhankelijk Brits onderzoeksbureau, Opinion Matters.