Vlak voordat Sinterklaas het land verliet, werd de Code Verantwoordelijk Marktgedrag getrakteerd op een mooi cadeau. Tijdens een bijeenkomst van hotellerienetwerk Las Hotellas ondertekende Claire van Campen, general manager van American Hotel Amsterdam, de Code Verantwoordelijk Marktgedrag. “Fijn dat weer een hotel in Amsterdam de weg naar verantwoordelijk marktgedrag en de Code heeft gevonden”, aldus de heer Blokland, voorzitter van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag.
Bij de ondertekening waren ook de heren Maas en Keijzer van CNV Vakmensen en Inspectie SZW aanwezig. Onder bezielende leiding van Blokland is het een streven van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag schoonmaak- en glazenwassersbranche om de hotelbranche te enthousiasmeren tot ondertekening van de Code. Dat is ook de reden van de bijeenkomst bij Las Hotellas, een groep van veertig vrouwelijke hoteldirecteuren en -managers in Amsterdam.
American Hotel Amsterdam was gastvrouw van de bijeenkomst en tevens tekende het hotel als eerste de Code. “Laten we hopen dat ook hier het gezegde opgaat van ‘goed voorbeeld doet goed volgen’,” aldus de heer Blokland. Van Campen: “Wij ondertekenen vandaag heel graag de Code. We streven verantwoordelijk marktgedrag na en zien in Amsterdam teveel slechte voorbeelden van opdrachtgevers én opdrachtnemers. En de slechte verpesten het voor de goede. We willen daarin verbetering zien en willen daarom heel graag de Code ondersteunen. Het gaat immers om onze core business en we moeten het samen doen.”
Zij kreeg bijval van de andere aanwezigen, die bij de uitleg over de Code Verantwoordelijk Marktgedrag een sterke support voor de Code uitspraken. Voor de goede orde: de code is door andere leden van Las Hotellas nog niet ondertekend.
Veel controles op onverantwoordelijk marktgedrag
De heren Maas van CNV Vakmensen en Keijzer van de Inspectie SZW zien ook veel onverantwoordelijk marktgedrag bij de hotels in Nederland in het algemeen en die in Amsterdam in het bijzonder. Reden voor CNV om de natte dweil uit de kast te halen en die aan te bieden aan hotels, die op dat soort gedrag betrapt worden.
Voor de Inspectie is het reden om nog even door te gaan met de extra controles op de hotelschoonmaak. “Schoonmaaksters staan ons soms huilend te woord vanwege de onverantwoordelijk hoge werkdruk”, aldus de heer Keijzer. De heer Maas valt hem bij: “We zien allerlei onverantwoordelijk marktgedrag. Schoonmaaksters worden per kamer betaald of moeten teveel kamers schoonmaken in te weinig tijd. En daar moeten we echt vanaf.”
Best Practice Award
Sinds de introductie van de Code worden regelmatig regionale ondertekensessies georganiseerd. “Een bewuste keuze om elkaar te ontmoeten en van gedachten te wisselen over het toepassen van het Code gedachtegoed in de praktijk. Iedere keer blijkt weer dat er tijdens een bijeenkomst zinvolle tips naar voren komen”, aldus Blokland.
De volgende regionale ondertekening vindt plaats op 24 januari 2019 in Utrecht. Op dezelfde dag vindt ook de uitreiking van de Best Practice Award 2018 plaats, waarbij de ‘beste’ samenwerkingsrelatie onderscheidden wordt met de felbegeerde award.