Xubliem is met de toetreding van Hijman Schoonmaakartikelen een nieuw lid rijker. Met de komst van de Amsterdamse schoonmaakgroothandel bestaat de coöperatie weer uit een zestal groothandels uit Nederland en België.
Xubliem is ooit ontstaan als inkoopvereniging, maar is inmiddels veel meer dan dat. Sterker nog, als de coöperatie slechts een inkoopvereniging was, dan was Hijman geen lid geworden. “We zijn allemaal schoonmaakgroothandels, dus feitelijk zijn we concurrenten van elkaar. Echter geloven we stuk voor stuk dat samenwerking de sleutel is tot succes. Kennisdeling en kennis over de markt delen, zodat wij onze klanten beter kunnen helpen met allerlei vraagstukken, dat is waar het aansluiten bij Xubliem ons om gaat”, aldus algemeen directeur van Hijman Schoonmaakartikelen Roland Wink.
‘Familie-achtige bedrijven’
Volgens Wink is de gezamenlijke noemer tussen alle bedrijven dat ze vrij veel op elkaar lijken. “Dat betekent dat we allemaal een keer bepaalde drempels over moeten als organisatie. Als partner-bedrijven die al over zijn gegaan, dan kan het voor ons of anderen makkelijker zijn. Bovendien komt het DNA van ons overeen. Alle deelnemende bedrijven zijn gericht op het onderhouden van lange klantrelaties. Er zit een visie in!”
In elkaars keuken kijken
Tijdens een sessie bij GROS hygiëne & schoonmaaksystemen stelde de Amsterdamse groothandel zich voor en kon Wink duidelijk maken wat de toegevoegde waarde zou zijn wanneer hij met Hijman zou toetreden tot Xubliem. “Ondanks dat de bedrijven een vergelijkbaar DNA hebben, hebben we allemaal onze sterke en zwakkere punten. Zo zijn wij qua IT ver ontwikkeld, maar heeft Breman met FOOOX een belachelijk sterk logistiek apparaat. Door in elkaar keuken te kijken, kunnen we daar allemaal van leren.”
Geen fusie
Wink benadrukt dat de samenwerking tussen de schoonmaakgroothandels geen fusie betekent. “We zijn dan wel onderdeel van de Xubliem groep, alle bedrijven blijven opzichzelfstaande juridische entiteiten. Maar het is simpel: Samen sta je sterk. Het voornaamste doel is dan wel niet het zijn van een inkoopcoöperatie, als Xubliem heb je toch het grootste inkoopvolume van Nederland en dat biedt simpelweg kansen.”
Samenwerking
Al met al is het toetreden tot Xubliem een logische stap voor Hijman. “We willen structureel jaarlijks zelfstandig een stukje groeien. Bedrijven overnemen hoort niet bij onze groeistrategie omdat het lastig is om DNA van een ander bedrijf bij ons in te passen. Samenwerken past veel meer bij ons. Mede daarom ben ik ervan overtuigd dat we met Xubliem kansen creëren die als afzonderlijke organisaties niet mogelijk waren.”