-advertorial-
Als organisaties bij Alpheios aankloppen met een hulpvraag voor performance verbetering, zetten zij in sommige gevallen de Alpheios Performance Barometer in. Deze barometer brengt vanuit het hart van een organisatie in kaart wat goed gaat en waar verbeterkansen liggen. De performance barometer bestaat uit vier pijlers: Organisatie, Techniek & middelen, Beheer en Gedrag & Cultuur.
Alle pijlers worden uitgebreid onder de loep genomen en we kijken naar hun onderlinge samenhang. Het resultaat is een kwantitatieve en kwalitatieve analyse die als solide basis dient voor de adviesrapportage. De verbeteringen die nodig zijn om de gestelde doelen te realiseren zijn zichtbaar. Met behulp van de rapportage en een projectplan ondersteunt Alpheios naar een optimale performance verbetering in álle pijlers.
Gedrag & cultuur
Binnen de pijler Gedrag & Cultuur gaat het vaak om een cultuur verandertraject of een gewenste gedragsverandering op de werkvloer. Noortje van den Elsen, Trainer/coach bij Alpheios én specialist in competentie- en ‘soft skills’ ontwikkeling, biedt hulp. “Ik begin altijd met een analyse van de huidige situatie, door bijvoorbeeld mee te lopen op de werkvloer en gedrag te observeren of digitale psychologische tests in te zetten die inzicht geven in de aanwezigheid en ontwikkelbaarheid van competenties. Hierdoor krijg ik een goed beeld van wat er nodig is om vanuit de organisatie de gewenste situatie te bereiken en krijgen de betrokken medewerkers inzicht in hun persoonlijke ontwikkeldoelen. Vervolgens breng ik advies uit welke thema’s ontwikkeling behoeven en wat de beste werkvorm is om dit mee te bereiken. Dit kan door middel van groepsgewijze training zijn of individuele coaching (on the job), maar ook werkplekleren, team coaching en intervisie behoren tot de mogelijkheden.”
Noortje van den Elsen, trainer/coach:
“Het is mijn passie om mensen aan nieuwe inzichten te helpen en ze uit te dagen om hier daadwerkelijk iets mee te doen. Hierdoor komen ze uit zichzelf in beweging en zijn ze intrinsiek gemotiveerd om hun gedrag te veranderen. Dit bereik ik door in de interactie eerlijk te benoemen wat ik zie, respectvol te confronteren en door te erkennen wat de ander al in huis heeft. Mijn ‘ding’ is mensen stimuleren, motiveren en activeren, waarbij ik aansluit bij de ander en door middel van mijn oprechte interesse, enthousiasme en overtuigingskracht anderen help het beste uit zichzelf te halen!”
Vormende opleidingen
Alpheios biedt al jaren een breed scala van vaktechnische opleidingen aan. In de markt zien we de laatste jaren het belang en de behoefte aan structurele cultuur- en of gedragsverandering steeds meer toenemen. Alpheios heeft haar opleidingsaanbod dan ook sinds een jaar uitgebreid met zogenaamde ‘vormende’ ontwikkeltrajecten en trainingen gericht op leiderschapsontwikkeling en persoonlijke effectiviteit. Een voorbeeld hiervan is het Ontwikkeltraject voor leidinggevenden in de schoonmaak voor de doelgroepen Objectleiders en Voorwerkers. Een dergelijk persoonlijk ontwikkeltraject helpt hen om inzicht te krijgen in hun eigen leiderschapsgedrag, te leren door zelf te ervaren en geeft de direct leidinggevenden concrete tools die ze in hun praktijk kunnen toepassen. Deze nieuwe vaardigheden dragen bij aan een goede relatie met de schoonmaakmedewerker, de ontwikkeling van het team, minder verzuim én uiteindelijk het bereiken van de gewenste schoonmaakkwaliteit. Met als belangrijkste resultaat: meer coachend leiderschap op de werkvloer!
Branche ontwikkeling
Gelukkig ziet ook de schoonmaakbranche in dat het blijven investeren in de ontwikkeling van leidinggevenden cruciaal is en stimuleert dit met subsidie. Is uw organisatie aangesloten bij de CAO schoonmaak- en glazenwassersbedrijf, dan komt u voor een Ontwikkeltraject voor leidinggevenden in de schoonmaak in aanmerking voor RAS subsidie . Voor organisaties met een eigen schoonmaakdienst, die niet zijn aangesloten bij de CAO, stellen we graag een ontwikkeltraject op maat samen.
Door samenwerking behalen we doelstellingen in schoonmaak en hygiëne
Alpheios ondersteunt haar relaties bij het inrichten van hun organisatie naar de geldende eisen in schoonmaak en hygiëne. Albert Vegter, Senior Accountmanager bij Alpheios, deelt zijn ervaringen: “Het is geweldig om als projectleider te ervaren én van klanten te horen dat ze door onze samenwerking in staat zijn om doelstellingen in schoonmaak en hygiëne te behalen. Hierdoor werd bij de klant in dit voorbeeld het noodzakelijke ISO certificaat behaald. Medewerkers op de werkvloer werken met heldere en concrete werkinstructiekaarten. We hebben een optimale schoonmaak en desinfectiemethode geïmplementeerd en trainingen voor medewerkers en hun direct leidinggevenden verzorgd. De bovenliggende managementlaag is in stelling gebracht om vanuit een coachende rol leiding te geven en zo in de keten van reiniging en desinfectie een optimale performance van de eigen schoonmaakorganisatie te realiseren. Het is mooi om te zien dat hierdoor de organisatie in staat is gesteld om binnen de operatie zelfstandig nieuwe medewerkers op te leiden en in te werken. Hierdoor wordt de kwaliteit structureel verbetert en een uniforme werkwijze gerealiseerd. Door de basiskennis naar het juiste niveau te brengen ontstaat ruimte om samen met Alpheios verder te bouwen aan vormend onderwijs.”