Hago heeft het takenpakket bij Ahoy verbreedt. Op- en afbouw van podia en tribunes, plaatsen van dranghekken en scheidingswanden, ophangen van vlaggen, klaarzetten van vergaderruimten… ook voor dit soort werkzaamheden draaien de ‘schoonmakers van Nederland’ hun hand niet om.
Corine Dijkhuizen, Manager Facility Services Rotterdam Ahoy: “Samen met Hago kijken we continu naar waar we elkaar kunnen versterken. Want waarom zouden de collega’s van Hago na de schoonmaak van de vergaderzaal ook niet de zaalopstelling voor de volgende dag kunnen klaarzetten?”
De gezamenlijke zoektocht naar synergie heeft er onder meer toe geleid dat Hago sinds een jaar een deel van de werkzaamheden van de Algemene Dienst van Ahoy uitvoert. Dijkhuizen: “Heel veel activiteiten van de Algemene Dienst en de Schoonmaak ‘dansen’ om elkaar heen. Voordat we een evenement opbouwen, moet de zaal schoon zijn. En ook na afloop moet de zaal weer schoon opgeleverd worden voor het volgende evenement. Ja, en als Hago er dan toch is…”
Flexibiliteit troef
“Groot voordeel van deze intensieve samenwerking is dat wij onze collega’s meer uren te bieden hebben”, vult Jacco Sondaar, Hago’s locatiemanager, aan. “De werkzaamheden bij Ahoy kenmerken zich door enorme piekdrukte, afgewisseld met rustigere momenten. Dit vraagt om extreme flexibiliteit van onze kant. Om die flexibiliteit te leveren, werken we veel met oproepkrachten. Maar als je die niet genoeg uren kunt bieden, zijn ze weg.”
Volgens Sondaar is er sprake van een win-win-win situatie. “We bieden collega’s meer en afwisselender werk en houden goede krachten aan boord. Ervaren handen die ook nog eens alle hoeken en gaten van Ahoy kennen. Waarmee we Ahoy niet alleen nog meer slagkracht bieden, maar ook invulling geven aan ons maatschappelijk streven naar meer en beter werk voor onze schoonmaakcollega’s.”
Vaste kern
“Let wel: net als schoonmaak, is ook het op- en afbouwen van podia en tribunes een vak”, benadrukt Dijkhuizen. “Aan een aantal werkzaamheden van de Algemene Dienst kleven grote risico’s. Stel je maar eens voor wat er kan gebeuren als een tribune niet goed is opgebouwd.” Daarom zijn – onder regie van onze Coördinator Facility Services – twee Hago-collega’s het afgelopen jaar opgeleid in de werkzaamheden van de Algemene Dienst. Zodat deze ‘vaste kern’ op zijn beurt weer de oproepkrachten kan aansturen.”
Verdere uitbreiding taken?
Ook wordt er gekeken naar verdere werkzaamheden die de schoonmakers van Hago in de toekomst voor hun rekening kunnen nemen. Dijkhuizen: “Bij het zoeken naar synergie, heb ik continu de bezoeker in gedachten. Wat denkt hij als hij een toiletdame van Hago eerste hulp ziet verlenen? EHBO is daarom voor mij geen optie. Net zo min als beveiliging, dat is echt een andere tak van sport bij Ahoy.”
“Waar ik wel nog kansen zie voor Hago, en dan vooral voor het zusterbedrijf Yask, is het leveren van hostesses voor ons in aanbouw zijnde nieuwe Rotterdam Ahoy Convention Centre van 25.000 m2 dat we eind 2020 openen.” Sondaar ziet verder nog mogelijkheden voor Hago’s stand-by-krachten. “Dit zijn medewerkers die te hulp schieten bij calamiteiten. Denk aan lekkage, maar ook het opruimen van bierplassen. Zij zouden – vooral ook aan het begin van een evenement – prima dienst kunnen doen als gastheer. Door mensen de weg te wijzen, informatie te geven enzovoort.”
Dijkhuizen: “In het partnerschap dat we met Hago hebben, vragen we ons continu af hoe we nog beter op elkaar kunnen inspelen. Om bezoekers nog beter van dienst te kunnen zijn, maar ook om ‘eventexperts’ aan ons te binden. Zo bouwen we samen aan een facilitaire organisatie die de massa goed bedient en het individu raakt.”