Smart Intelligence doet verder zijn intreding in de facilitaire dienstverlening. Anderhalf jaar geleden begon Hago Next met de ontwikkeling van een geavanceerd datasysteem dat met sensoren detecteert welke plekken in een kantoor, toiletten, wc-rollen en handdoekautomaten wel of niet worden gebruikt. Door de coronacrisis is dit in een stroomversnelling gekomen.
Meerdere pilots bij verschillende grote opdrachtgevers die het afgelopen jaar hebben plaatsgevonden zijn zodanig succesvol verlopen dat het systeem Smart Hygiene per direct van start gaat bij drie bedrijven met in totaal tienduizend werknemers. Op het dataplatform kunnen ook andere systemen worden aangesloten, zoals detectoren die bepalen wanneer het kopieerapparaat leeg raakt, wanneer de planten water moeten krijgen of wanneer de koffieautomaat moet worden bijgevuld.
Hygiëne bovenaan de agenda
Het gebruik van kantoorpanden is de afgelopen jaren veranderd: werkplekken worden steeds meer gedeeld en mensen werken ook steeds vaker thuis. “Hygiëne staat bovenaan de agenda, zeker in deze tijd. Medewerkers en gasten moeten zich veilig voelen in de werkomgeving”, aldus directeur Erik van der Eik van Hago Next. Daarnaast moeten schoonmakers steeds meer doen in minder tijd. “De rek is eruit, er kan niet sneller gewerkt worden. Innovaties kunnen nu het verschil maken.”
Om efficiënter de sanitaire ruimtes alsook de kantoren als geheel schoon te maken, is Smart Hygiene gelanceerd. Door gebruik te maken van objectieve data gaan de schoonmakers alleen die plekken reinigen die dat ook écht nodig hebben.
Van der Eik: “De kantoorruimtes, de vergaderruimten én de toiletunits worden uitgerust met sensoren. Op die manier brengen we het gebruik van een bepaalde ruimte permanent in kaart. Op zijn of haar tablet krijgt de schoonmaker die informatie realtime in beeld en hij weet daardoor precies welke ruimtes schoongemaakt moeten worden en of het bijvoorbeeld al nodig is om de zeepdispenser of de handdoekjes te vervangen. Onnodig werk doen behoort hiermee tot het verleden. Voor de gebruiker wordt het een beleving op maat, hij voelt zich veilig en welkom op kantoor.”
Efficiënt door samenwerking met andere facilitaire partners
Nadrukkelijk wil Hago Next zijn systeem openstellen voor andere bedrijven om samen te werken. Op die manier wordt een gezamenlijke dienst aangeboden aan de klant. “We zijn een open platform. Als er toch al sensoren hangen, kun je er met meer partijen gebruik van maken en één facilitair front vormen. Op deze manier kunnen we bijvoorbeeld het werk uit handen nemen van de koffieleverancier, de printerleverancier of de ongediertebestrijder. De schoonmaker wordt meer en meer gastheer en we leiden hem ook echt op om andere werkzaamheden te kunnen doen”, aldus Van der Eik.
Investering levert rendement
De slimme oplossing is een investering die zich uitbetaalt, blijkt uit pilots. “Bij een van onze opdrachtgevers verlaagden we de schoonmaaktijd van twee medewerkers van 633 naar 446 minuten per dag. Zij konden bovendien een betere kwaliteit en beleving voor de opdrachtgever leveren, aangezien ze alleen de juiste dingen doen. Ook biedt het kansen op meer afwisseling, waardoor de kans op fysieke klachten afneemt.”
Tevens draagt het volgens Hago Next bij aan duurzaamheid. Door samen te werken met andere bedrijven hoeven er minder busjes naar de klant te rijden. Dat vermindert het aantal reisbewegingen en op die manier de CO2-uitstoot.