Alpheios maakt sinds kort gebruik van 360-graden Virtual Reality (VR) voor opleiding- en trainingsdoeleinden in het schoonmaken van Stof- en Kiemarme ruimtes (SKAR). Gamend leren opent de open, biedt mogelijkheden en geeft inzicht volgens Alpheios dat er sinds kort gebruik van maakt.
Afbeelding ter illustratie, geen Alpheios-trainee.
“De mogelijkheden van 360° VR zijn eindeloos. In omgevingen waar het oefenen van schoonmaakmethodieken niet mogelijk is, waan je je met 360° VR wel écht in die omgeving. Door deze extra dimensie van VR kunnen cursisten daadwerkelijk oefenen in bijvoorbeeld een cleanroom. Alle mogelijke situaties die zich in de praktijk voor doen, kunnen worden gesitueerd, zonder dat het gevaarlijk of spannend wordt. Een veilige omgeving om fouten te maken dus”, stelt Rita Brouwer, Manager Service Concepts bij Alpheios.
Schoonmaken in een 360° game
De 360° game die Alpheios in zijn SKAR-trainingen gebruikt, zorgt ervoor dat cursisten direct zien waar ze op een juiste manier schoonmaken en waar nog verbetering nodig is. “Ze ervaren de training alsof ze daadwerkelijk in de cleanroom aanwezig zijn”, vertelt Werner Jansen van Jans Control. Hij geeft namens Alpheios deze trainingen. Het Amphia Ziekenhuis in Breda is een van de ‘gamechangers’ die de bril op durfde te zetten. “De schoonmakers waren enthousiast. Gamend leren en direct het effect van hun handelingen ervaren. Hoe leuk en leerzaam is dat.”
Ervarend leren = altijd in control
Een besmetting of uitbraak altijd voorkomen is niet realistisch, maar altijd in control zijn wel. Rita Brouwer: “In de keten van infectiepreventie kennen we preventie, inperking en bestrijding als fases, waarin een besmetting kan uitgroeien tot een uitbraak. Dat altijd in control zijn essentieel is, hoeven we niet uit leggen, wel dat ervarend leren heel belangrijk is voor het voorkomen van infecties. We zien infectiepreventie als een schaakspel. Strategisch denken, goed georganiseerd de juiste stap zetten, constant analyseren en telkens drie stappen vooruit denken. Door medewerkers ervarend te laten leren, zien we dat een blijvend resultaat wordt gerealiseerd met een verbetering in de uitvoering van het infectiepreventiebeleid als gevolg.”