Facilicom Group heeft vorig jaar een lichte omzetstijging gerealiseerd naar 1.264 miljoen euro (+2% t.o.v. 2017). De nettowinst kwam uit op 7,5 miljoen euro. Dat blijkt uit het Facilicom Jaarverslag 2018. De winstgevendheid blijft achter bij de verwachtingen en doelstellingen. Door extra in te zetten op werkgeluk wordt een toegevoegde waarde gecreëerd voor de samenleving.
Een jaar met twee gezichten. Zo typeert Geert van de Laar, CEO van Facilicom Group, het verslagjaar 2018. Het familiebedrijf vertaalde de missie – samenwerken aan een inspirerende leefomgeving voor iedereen – naar een expliciete inzet op werkgeluk om de prestaties van medewerkers en klanten te verbeteren. Hier stond tegenover dat de operationele bedrijfsresultaten achterbleven bij de doelstellingen.
Maatschappelijke meerwaarde
“Onze strategische focus op operational excellence, datagedreven werken, marktgericht werken en vernieuwend organiseren leverde diverse onderscheidende projecten en initiatieven met maatschappelijke meerwaarde op”, licht Van de Laar de maatschappelijke impact toe. De lancering van de sociale onderneming Buitengewoon, waarmee Facilicom Group mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt doorgeleidt naar een volwaardige baan, is daarvan een voorbeeld.
Daarnaast toonde de inzet op werkgeluk zich een belangrijke verbindende factor tussen de verschillende markten waarop Facilicom Group actief is. Met de dienstverlening op het vlak van catering, schoonmaak, beveiliging, integraal facility management, en zorg en welzijn geven de vijf divisies concreet invulling aan de pay-off Happy people make happy people. Er gingen in 2018 bijvoorbeeld diverse pilots van start om medewerkers meer zelfstandig invulling te laten geven aan de uitvoering van hun werk, bijvoorbeeld via zelfroostering.
Winstgevendheid blijft achter
De meeste divisies hebben de omzetdoelen behaald, maar de totale winstgevendheid van Facilicom Group is achtergebleven bij de verwachtingen, zegt Van de Laar over de reden dat 2018 uiteindelijk niet een jaar met uitsluitend positieve kanten was. De geconsolideerde omzet nam toe met bijna 2% tot 1.264 miljoen euro. De operationele winst daalde tot 17 miljoen euro en bedroeg daarmee 1,3% van de omzet. De nettowinst kwam na belasting uit op 7,5 miljoen euro.
De grootste omzet werd gerealiseerd door de tak schoonmaakonderhoud. Deze divisie is met een omzet van € 423.276.000 verantwoordelijk voor ruim een derde van de totale omzet. Alleen de divisie bewakings- en beveiligingsdiensten komt hierbij in de buurt met een totale omzet van € 356.413.000.
Marktpositie versterken
Met een solvabiliteit van ruim 40% noemt Van de Laar de financiële positie van Facilicom Group “zeer solide”. In het komende jaar wordt de succesvolle inzet op operational excellence, datagedreven werken, customer focus en vernieuwend organiseren verder voortgezet. De excellente uitvoering en het thema werkgeluk krijgen hierbij bijzondere aandacht. “Hiermee laten we duidelijk zien dat facilitaire dienstverlening geen kostenpost is, maar toegevoegde waarde levert aan de medewerkers en werkprocessen die voor onze opdrachtgevers zo belangrijk zijn. We hebben daarom alle vertrouwen dat onze investeringen in werkgeluk zich uiteindelijk terugvertalen in een nog sterkere marktpositie van onze divisies en een gezonde winstgevendheid van Facilicom Group.”
Marktdynamieken
Facilicom Group had in 2018 op diverse markten te maken met uitdagende omstandigheden, licht Van de Laar toe. “Net als andere grote werkgevers in Nederland merken we de gevolgen van de groeiende krapte op de arbeidsmarkt, de stijgende loonkosten en het toenemende ziekteverzuim. Als mensenbedrijf met bijna 31.000 medewerkers in dienst raken deze ontwikkelingen ons buitengewoon sterk.”
Van de Laar ziet de inzet op werkgeluk als essentieel onderdeel. “Als familiebedrijf zit het commitment bij welzijn en werkgeluk van medewerkers in ons DNA. Maar we zetten het thema nu expliciet en structureel op de agenda. Dat doen we nadrukkelijk vanuit de wetenschap dat als onze medewerkers goed in hun vel zitten, zij zich meer verbonden voelen met onze organisatie en optimaal presteren bij onze opdrachtgevers. Werkgeluk is dus goed voor de medewerkers van Facilicom Group, vervolgens ook voor de medewerkers van onze klanten – en daarmee uiteindelijk voor de werkprocessen en resultaten van onze opdrachtgevers.”