Op 9 september 2021 werd voor de achtste keer de Best Practice Award uitgereikt tijdens een hybride uitzending. Dit jaar niet één Best Practice Award, maar 5 awards. De jury is onder de indruk van hoe alle genomineerden adequaat hebben ingespeeld op de coronaperiode en ziet hen allemaal als winnaars. Toch kreeg één best practice in totaal de meeste stemmen. Dagvoorzitter Richard de Hoop en juryvoorzitter Kees Blokland maakten bekend dat Erasmus MC, Hago Zorg en Hago Nederland de winnaars zijn van de Gouden Best Practice Award 2021. Zilver en brons zijn voor respectievelijk NS en Hago Rail Services en Trajectum, Centerparcs Parc Sandur en Novon Schoonmaak Gebouwen. Ook finalisten HAN University of Applied Sciences, Schoonmaakbedrijf Aalbers en Hectas Facility Services en TNO en Gom Offices werden beloond met een finalistenaward.
Tijdens de hybride uitzending van de Best Practice Award liep de spanning hoog op. Zowel in de studio met afgevaardigden van de genomineerde best practices als op locatie waar leidinggevenden en schoonmakers de uitzending volgden. Dagvoorzitter Richard de Hoop nam hen en alle belangstellenden voor de live uitzending, enthousiast mee door het programma.
De verkiezing
Per genomineerde werd een filmpje van de best practice getoond en volgde een interview in de studio. De beelden uit de studio en op de vijf locaties wisselden elkaar af. Richard en juryvoorzitter Kees Blokland bouwden de spanning op tot de bekendmaking van de winnaar van de Gouden Best Practice Award 2021: Erasmus MC, Hago Zorg en Hago Nederland.
Voorafgaand aan de verkiezing kon het publiek via internet stemmen op zijn of haar favoriete best practice. Deze stemming is meegenomen in het oordeel van de jury. In totaliteit kreeg de gouden winnaar de meeste stemmen.
De jury waardeerde de inzet van de drie partijen vanwege de volle aandacht voor het proces. “Als drie-eenheid is gezamenlijk echt geïnvesteerd om mensen mee te laten doen. De organisatiegraad was hoog en het heeft de medewerkers verrijkt. Werknemers werden niet in het diepe gegooid, maar kregen vooraf instructies en cursussen aangeboden om de werkzaam goed uit te kunnen voeren.”
De best practices van NS en Hago Rail Services en Trajectum, Centerparcs Parc Sandur en Novon Schoonmaak Gebouwen volgden de gouden winnaar op, zij zijn de winnaars van de zilveren en bronzen awards. Han University of Applied Sciences, Schoonmaakbedrijf Aalbers en Hectas Facility Services en TNO en Gom Offices kregen als finalisten ieder een eigen award.
Best Practices van zeer hoge kwaliteit
‘Voor de jury zijn alle vijf ingediende Best Practices winnaars, want ze hebben allen adequaat en vooruitstrevend ingespeeld op de corona-situatie’, aldus de heer Blokland. “Door intensieve samenwerking en hoge organisatiegraad voor soms complexe situaties, zijn mooie oplossingen bedacht, waardoor schoonmakers hun werk konden behouden. Flexibele en alternatieve inzet heeft het werk van medewerkers verbreed en verrijkt!” Dit blijkt ook uit de filmpjes die bij de bedrijven zijn opgenomen.
Prijswinnaars Best Practice Award 2021
De vijf prijswinnaars van de Best Practice Award 2021 zijn:
Erasmus MC, Hago Zorg en Hago Nederland: Vanaf de eerste golf van de pandemie hebben de drie partijen in nauwe samenwerking gezorgd voor 24/7 opschaling van reinigingswerkzaamheden. De AHOY-medewerkers van Hago Nederland die thuis kwamen te zitten, werden getraind en onder begeleiding (i.v.m. protocollaire desinfectie schoonmaak) bij het Erasmusziekenhuis in Rotterdam ingezet. Gezamenlijk vormden zij een trots team dat 24 uur paraat stond. De werknemers waren zeer te spreken over de aanpak van partijen. Er was een pandemie gaande en werknemers konden een bijdrage leveren aan iets was ons allemaal raakte.
De jury vond de volle aandacht voor het proces van de drie partijen essentieel. “Als Drie-eenheid is gezamenlijk echt geïnvesteerd om mensen mee te laten doen. De organisatiegraad was hoog en het heeft de medewerkers verrijkt. Werknemers werden niet in het diepe gegooid, maar kregen vooraf instructies en cursussen aangeboden om de werkzaam goed uit te kunnen voeren.”
NS en Hago Rail Services: door minder reizigers was er minder schoonmaakwerk. Tegelijk was een schone trein belangrijker dan ooit! Onderlinge openheid over belangen en financiën zorgden voor vertrouwen en doen wat nodig was. Met samen ontwikkelde signaalwaarden werd het op- en afschalen beter voorspelbaar. De andere werkuren werd in goed overleg opgelost door o.a. ander werk via een flexpool, meer rust in de roosters en de vakbond en HRS maakten afspraken om flexibel om te gaan met teruggeven van vakanties en het meenemen van verlofuren naar het nieuwe jaar. Zo zorgden NS, HRS en vooral de flexibele en betrokken schoonmakers samen voor schone treinen voor reizigers met een vitaal beroep.
De jury oordeelde over deze case als een enthousiast positief verhaal met schoonmakers die zelf aangeven blij te zijn met de aanpak. Zij hebben mogen meedenken in oplossingen voor de klant. “De aanpak duidt op een complexe en intensieve samenwerking met waardering voor de organisatie van Hago Rail Services, de medewerking van NS en de flexibiliteit van de schoonmakers.”
Trajectum, Centerparcs Parc Sandur en Novon Schoonmaak Gebouwen: deze ketenpartners hebben een manier gevonden om op vernieuwende wijze met de coronacrisis om te gaan door werknemers van locaties die gesloten werden over te plaatsen naar andere locaties mét werk. Hierdoor is werkgelegenheid behouden, de werkdruk verlicht én gezorgd voor meer werkplezier door afwisseling en ontwikkeling in het werk.
De jury vond de oplossing van opdrachtgever, schoonmaakbedrijf en medewerkers verfrissend omdat het voor verbreding van het werk voor de schoonmakers zorgde. Er is gedacht vanuit het perspectief van de medewerkers. Zij kregen de kans om op een andere locatie te werken en zich extra te ontwikkelen.
HAN University of Applied Sciences en Schoonmaakbedrijf Aalbers, Hectas Facility Services: door krachtige en gelijkwaardige samenwerking is meerwaarde gecreëerd. Als collega’s en niet als concurrenten hebben de schoonmaakbedrijven tijdens de coronacrisis gezamenlijk gekeken naar wat schoonmaaktechnisch, financieel en menselijk nodig was. Schoonmakers werden betrokken bij de flexibele inzet en hiervoor gewaardeerd.
Volgens de jury wierp de investering die opdrachtgever en schoonmaakbedrijven al voor coronatijd hebben gedaan, in coronatijd vruchten af. De samenwerking oogde intensief met oog voor de schoonmakers. “Hun vrolijkheid en opgewektheid in de film bevestigt de hechte samenwerking tussen de drie partijen.”
TNO en Gom Offices: TNO besloot tijdens de lockdown vanwege COVID-19, het bestaande schoonmaakcontract te respecteren om te voorkomen dat de schoonmaakmedewerkers zich zorgen zouden moeten maken over hun werk of contract. Samen met Gom Offices werden de werkzaamheden tijdens de coronaperiode alternatief, flexibel en kostenneutraal ingevuld.
De jury sprak haar waardering uit over het feit dat de medewerkers hebben kunnen doorwerken, al moesten zij ook andere werkzaamheden dan anders uitvoeren. “TNO en Gom hebben dit goed georganiseerd, vooral omdat veel medewerkers al lang bij TNO werken en loyaal naar deze opdrachtgever zijn.”
Best Practice Award
Al vanaf het begin van de Code organiseert de Code Schoonmaak een Award uitreiking. Doel is om de mooie voorbeelden over de toepassing van de Code aan een breder publiek bekend te maken. Om daarmee andere ondertekenaars op ideeën te brengen hoe de Code ook toegepast kan worden.