Hago is de aangewezen partij voor de uitvoering van de schoonmaakdienstverlening van Designer Outlet Center Roermond. Het grootste outlet van Nederland, met ruim tweehonderd winkels, vraagt om een representatieve, schone en gastvrije uitstraling. Hago is hier sinds 1 augustus 2019 medeverantwoordelijk voor.
In de afgelopen jaren is het outlet boven verwachting snel gegroeid. Bezoekersaantallen zijn toegenomen en de piek- en dalmomenten veranderen. Het gevolg hiervan is dat een inspanningsgericht schoonmaakcontract niet langer aansluit op de omgeving. Na een marktconsultatie in januari 2019 is Hago als meest geschikte dienstverlener uit de bus gekomen.
Mensen, mensen, mensen
Projectmanager Tim Biermans is verantwoordelijk voor de dienstverlening. Volgens hem begint het met mensen. Veel mensen, in dit geval. “Ik krijg ondersteuning van een fulltime objectleider, en we zijn ook nog op zoek naar een tweede. Dat is ook wel nodig. Tijdens de opstartperiode helpt ook Lynn Janssen (rayonmanager Hago red.) ons, in de rol van implementatiemanager. Bij een locatie van dit formaat is deze extra capaciteit en focus tijdens de opstartperiode nodig om een constant kwaliteitsniveau te kunnen garanderen”, legt hij uit. Om ook tijdens de opstart een hoge kwaliteit te leveren, springen ook diverse rayon- en districtmanagers uit andere gebieden bij.
Samenwerking met partners
Medewerkers worden door leveranciers Alpheios en Kärcher ondersteund met advies in materialen, middelen en machines. Zo kunnen de schoonmakers met vertrouwen aan de slag met de machines en worden ze getraid in de nieuwe resultaatgerichte werkwijze. Dit is volgens Biermans van groot belang: “aandacht voor het personeel staat voorop; wanneer zij weten waar ze aan toe zijn en wat er van hen verwacht wordt, werken we het meest efficiënt. We faciliteren hen in wat ze nodig hebben om succesvol te zijn. Vanaf nu werken ze bijvoorbeeld ook met een beeldbestek (foto’s van aandachtspunten op locatie), in plaats van de traditionele werkprogramma’s.”
Veel handjes voor een schoon Designer Outlet Centrum Roermond
Om de schoonmaak naar wens uit te voeren is de bezetting cruciaal. Direct na de gunning is de vakantieplanning in orde gemaakt en is de bezetting hierop afgestemd. Biermans: “uiteindelijk zullen ongeveer 45 medewerkers zich 363 dagen per jaar inzetten om het outlet schoon en representatief te houden. Het is een behoorlijke klus om een stabiel, kwalitatief personeelsbestand op te bouwen en te behouden. We nemen voldoende medewerkers over, maar zijn ook nog steeds op zoek.” Hij vervolgt: “Daarnaast zijn de huidige schoonmaakmedewerkers een handelingsgerichte werkwijze gewend. Ze maken zich dus best wel druk over de overstap naar een resultaatgerichte werkwijze. Verwachtingen managen en voldoende training en opleiding is dus heel belangrijk.”
Het komt ook voor dat medewerkers zowel voor CSU werken als voor Hago, omdat CSU momenteel schoonmaakt in de winkels. “Wanneer je voor twee werkgevers werkt is dit nadelig, bijvoorbeeld voor de loonheffingskorting”, licht Biermans toe. Daarom heeft ook het commerciële team van Hago een rol in de implementatieperiode. “Omdat winkelschoonmaak ook op ons wensenlijstje staat, is Maikel Brekelmans (accountmanager Hago) tijdens de implementatieperiode betrokken. Hij is in de winkels aanwezig om uitleg te geven en advies uit te brengen.”
Niet alledaags
Dat DOC Roermond anders is dan andere locaties, is wel duidelijk. “Normaal gesproken voeren wij ons werk binnen uit, maar onze dienstverlening bij het outlet is natuurlijk gericht op buitenwerkzaamheden. We leiden onze medewerkers dus ook op in specialistisch werk. We zijn 363 dagen per jaar aanwezig, van 06:00 tot 22:00. Dit maakt het geen alledaagse dienstverlening, maar wel heel uitdagend en leuk”, lacht Biermans.
De projectmanager heeft vertrouwen in een succesvolle opstart en houdt zijn hoofd koel. “Er is een goede klik met het outlet. De overtuigingskracht en kwaliteit van ons plan van aanpak heeft DOC Roermond uiteindelijk over de streep getrokken. Daarnaast heeft Hago een aantal goede Leisure-referenties, zoals bijvoorbeeld de Ziggo Dome en Schiphol Airport. Hier hebben we bewezen dat we onze dienstverlening succesvol kunnen implementeren in uitdagende omgevingen met grote bezoekersaantallen.”