Een vliegende start, zo kunnen de eerste weken na de zomervakantie bij De Kroon Facilitaire Diensten omschreven worden. Bij verschillende nieuwe opdrachtgevers wordt opgestart en ook de arbeidsmarktkrapte lijkt vooralsnog geen beperking te zijn.
Volgens algemeen directeur bij De Kroon Facilitaire Diensten Remco Drijver zijn de gunningen het resultaat van de unieke aanpak. “Waarom De Kroon? En wat maakt onze aanpak nu meer bijzonder? Zeker onze persoonlijke aandacht en aanpak, alsook de inzet van de reinigingsmethode Smart Cleaning van Crohill uit Lelystad.”
Smart Cleaning
De keuze voor de reinigingsmethode is zeer bewust gemaakt, aldus Drijver. “Enerzijds omdat het ergonomisch veel meer verantwoordt is en dit leidt tot minder uitval. Anderzijds het MVO aspect, simpelweg omdat de inzet van SMART leidt tot minder belasting voor het milieu. Bovendien is het ook nog economisch voordeliger omdat men in de uitvoering veelal met minder handelingen een betere schoonmaakkwaliteit realiseert. Zo is het bij vloerenonderhoud bijvoorbeeld al zo dat wissen en moppen in één handeling gaat. In de aanschaf is het dus zeker investeren, lees: meer kosten, echter daarna versneld minder kosten waarmee de opdrachtgevers dus ook met lagere schoonmaakkosten worden geconfronteerd.”
Opstart bij Tetos TentoonstellingService
Eén van de nieuwe opdrachtgevers voor De Kroon is Tetos TentoontstellingService. De specialist op het gebied van textielbespanning op maat houdt kantoor aan de Sterrebaan 4 te Utrecht. “Wij gaan binnenkort starten met de schoonmaak van het kantoor. Wij willen Tetos TentoonstellingService bedanken voor het gunnen aan De Kroon facilitaire diensten van een heel mooie vaste schoonmaakopdracht”, aldus Drijver op Linkedin.
Ook start de Utrechtse schoonmaakorganisatie bij meerdere SVPO scholen, waaronder in Deventer en Hoorn en bij Mr. Black and the White Ox. Dat is een uniek concept dat onderdeel uitmaakt van De Blend en gevestigs is in het oude kantoor van Douwe Egberts.
Arbeidsmarktkrapte
Is het dan allemaal rozengeur en maneschijn? Niet helemaal, zo blijkt uit de laatste alinea van Drijver, waaruit blijkt dat de arbeidsmarktkrapte ondernemen steeds lastiger maakt: “ook bij ons lopen zaken soms anders dan wij vooraf hadden verwacht en ook wij hebben aanhoudend te maken met het steeds lastiger kunnen werven van vakbekwame schoonmaakmedewerkers. Fijn dat we nog steeds in staat zijn om met elkaar de opkomst van vakbekwaam personeel te realiseren en zo onze opdrachtgevers te ontzorgen.”
Medewerkers De Kroon als ambassadeur
De Kroon Facilitaire Diensten tracht de arbeidsmarktkrapte de baas te zijn door de schoonmaakmedewerkers op plek 1 te zetten. Zij zijn ambassadeurs van het bedrijf en kunnen dus ook prima werven. Drijver: “veel van onze medewerkers werken al heel lang bij ons. Zij worden beloond voor het aandragen van nieuwe medewerkers. Wij zijn nauw bij hen betrokken, daarom komen veel medewerkers voort vanuit de eigen ‘schil’, dus binnen families, kennissen, sportverenigingen, sponsoren en netwerken, zijn het vaak onze eigen medewerkers die als ambassadeur fungeren. Zij zijn op veel plaatsen in staat om te ventileren dat wij personeel zoeken. Zo kunnen wij relatief snel aanwas krijgen.”