Bedrijven worden tijdens crises gedwongen om hun bedrijfsvoering onder de loep te nemen. En zich aan te passen aan de omstandigheden. Zo ook in de schoonmaak. Waar onder andere Linkedin vol staat met desinfectiezuilen en andere oplossingen om de hygiëne te verbeteren, gooit directeur van CS2001 Mehmet Yavri het over een andere boeg. Hij lanceert SCHOONZORG: “Wij hebben nagedacht over ‘Het Nieuwe Normaal’ en wat dit betekent in de kantoren. De huidige contracten, die gebaseerd zijn op vierkante meter prestaties, passen daar niet meer bij.”
Ondernemers en gebouwbeheerders zijn druk met het aanpassen van de kantooromgeving naar aanleiding van de maatregelen die door het Rijk zijn opgelegd. Een traditioneel schoonmaakprogramma hoort daar niet meer bij, aldus Yavri. “De kilometervreter van m²/uur past niet in Het Nieuwe Normaal en daarom introduceren wij SCHOONZORG. Dit schoonmaakconcept is volledig afgestemd op de richtlijnen van het RIVM, de anderhalve meter samenleving en de gewenste hygiënenormen. Daarin passen ook desinfectiemiddelen, handgel en desinfectiezuilen.”
SCHOONZORG zet hygiëne op één
Volgens de schoonmaakondernemer is niet meer de kwantiteit van schoonmaak interessant, maar de kwaliteit hiervan. “Hygiëne komt op één. Het is niet meer belangrijk of eens per vier weken de hoge kasten afgenomen worden, maar dat op een hoge frequentie de kritieke punten, als bureaus, toetsenborden en sanitair worden gereinigd.” Binnen SCHOONZORG wordt er aandacht gegeven aan de reiniging die dus écht telt. Yavri: “De reiniging van overige objecten als kasten, plinten en vensterbanken, gebeurt op afroep. Middels een werkbon worden de werkzaamheden door de klant afgetekend. Zo weet hij/zij dat er alleen wordt betaald voor schoonmaak die echt is uitgevoerd.”
Daarmee wil Yavri ook dat de issues over de geleverde kwaliteit tot het verleden blijft behoren. Dagelijkse reiniging van de werkplek is eenvoudig te controleren. De klant bepaalt zelf welke andere reiniging uitgevoerd moet worden. “Zo is een kwaliteitsmeting door een externe adviseur niet meer nodig, indien het klant er om vraagt en blijft het geld in eigen zak, terwijl de reiniging beter en goedkoper wordt geleverd.
Kostenmodel per werkplek
Het verdienmodel van de schoonmaakondernemer verandert met het concept. In plaats van afrekenen per vierkante meter, wordt het nu mogelijk om per werkplek en sanitaire ruimte te betalen. “Omdat we hierdoor maar een kleiner deel van de ruimte reinigen, is de klant goedkoper uit. Het is een maatwerkschoonmaakprogramma waarin de rol van de schoonmaakmedewerker alleen nog maar belangrijker wordt. Want”, zo zegt Yavri, “de schoonmaker wordt hierdoor alleen maar meer ingezet op cruciale taken. Wij garanderen met dit concept schone en hygiënische werkplekken. Dus weg met de metingen en het gezanik over kleine stofplekken. Topreiniging op werkplekniveau, daar geloof ik in.”
Klanten van CS2001 kunnen verschillende pakketten afnemen, bijvoorbeeld alleen de reiniging van de werkplekken. Dat kan als langlopend contract of op afroep. Zo kan het zijn dat de schoonmaakmedewerker dagelijks de werkplekken komt reinigen en wekelijks de deuren meeneemt, maar het separatieglas of de verkeersruimten alleen doet op afroep. Dat vraagt vaak ook meer van de gebouwgebruikers. Yavri: “hopelijk worden zij zich hierdoor ook meer bewust van de werkomgeving en hebben zij daardoor meer respect voor de schoonmaak. Vergeet niet dat de schoonmakers zich dagelijks in het zweet werken voor 11 à 12 euro per uur terwijl de directie in een dikke auto rijdt. Niet dat dit erg is, ondernemers nemen nu eenmaal ook vele risico’s. Maar het is goed om daar wat vaker bij stil te staan.”
Duurzaam verdienmodel
Yavri ziet dus, naast kansen in het verdienmodel, ook kansen voor de medewerker. “Geen dagelijks zware repeterende taken, maar alleen het noodzakelijke reinigen waar de klant ook echt om vraagt waardoor de gezondheid van de gebruiker beter beschermd is. Daar worden onze medewerkers blij van en uiteindelijk de klant ook. Geen vierkante meter prestaties meer, maar schoonmaak die ertoe doet. Dat is de basis voor een duurzaam verdienmodel.”