De schoonmaakbranche is twee jaar na invoering van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag nog zoekende naar de praktische uitwerking ervan en hoe opdrachtgevers de vertaling naar innovatief aanbesteden kunnen realiseren. Dit schrijft organisator Alpha Adviesbureau als conclusie naar aanleiding van de conferentie “Innovatief Aanbesteden” die recentelijk met vertegenwoordigers van een aantal ketenpartners in Assen plaatsvond.
Een van de belangrijkste winstpunten van de Code was volgens de aanwezigen dat opdrachtgevers inmiddels dulden dat er minimaal twee maanden tijd tussen contractwisselingen zijn. Dit biedt bedrijven en werknemers meer gelegenheid om zich op de nieuwe situatie in te stellen.
Tijdens de conferentie werd ook gesproken over subjectiviteit, die lastig te voorkomen lijkt. Niettemin behoort aanbesteden zo objectief mogelijk te zijn. Menigeen stelde daarom de vraag wat in de branche nu eigenlijk ‘innovatief aanbesteden’ betekent. En wat is beste aanbestedingsmethodiek? Gaat de praktijk dit de komende tijd aantonen?
- Hoe bepalen we van te voren het budget (gebeurt nu vooral op basis van historie/ervaringen);
- Een goed beheer van een contract is noodzakelijk;
- BPV en uitvragen met behulp van open vragen is subjectief;
- Er is weliswaar een ‘best practice – worst practice’ voor opdrachtgevers, maar waarom niet voor opdrachtnemers?