CleanJack voegt Checkpoints toe aan haar tijd- en aanwezigheidsregistratiesysteem. Met de CleanJack Checkpoints wordt de schoonmaakfrequentie gemonitord, zo krijgt de opdrachtgever inzicht in de schoonmaakuitvoering.
Checkpoints zijn digitale chips (RFID-tags), aangebracht in een ruimte of op een machine, die het schoonmaakproces real time monitoren. Volgens CleanJack-directeur Niels van den Berg zijn de tags een betrouwbaarder alternatief voor de papieren afvinklijsten.
Gedetailleerd inzicht in taakuitvoering
Checkpoints zijn een aanvulling op het huidig registreren van aankomst- en vertrektijden van schoonmaakmedewerkers. Door deze chips in een ruimte op te hangen of op machines te bevestigen, is real time te monitoren:
- de taakuitvoering in sub-ruimtes zoals toiletten, hotelkamers, schoollokalen, entreehal, boardroom, trappenhuizen, et cetera
- de tijden waarop een taak is uitgevoerd en door wie
- welke machines in gebruik zijn en door wie
- of schoonmaakmedewerkers de juiste schoonmaakroute volgen
Zo werken de Checkpoints
Van den Berg legt uit hoe het werkt: “Met een mobiele terminal registreert de schoonmaker eerst een (groene) startchip, op de route verschillende checkpunten en aan het einde van de werkzaamheden een (rode) stopchip. Zo heeft een schoonmaakbedrijf (of opdrachtgever) een goed beeld van de momenten waarop en frequentie waarmee bepaalde belangrijke sub ruimtes zijn schoongemaakt.
Hierbij kun je denken aan toepassingen waarbij het belangrijk is om te weten wanneer een ruimte weer beschikbaar is. Denk bijvoorbeeld aan hotelkamers, vakantiehuisjes of ziekenhuizen. Voor VVE’s is het prettig om te weten wanneer portieken of trappenhuizen zijn schoongemaakt en voor drukbezochte toiletten is het registreren van de schoonmaakfrequentie vaak een wens van opdrachtgevers. De toepassingen zijn legio, de CleanJack Checkpoints zijn eenvoudig inzetbaar.”
Automatisch administratieve gegevens registreren
Checkpoints bieden volgens CleanJack de mogelijkheid om zonder extra inspanning en automatisch administratieve gegevens te registreren. “Dit scheelt veel werk voor bijvoorbeeld mobiele schoonmaakteams als glazenwassers, graffitireinigers en trappenhuisreinigers.”
In de praktijk gaat dat als volgt: “Zodra het mobiele team werkzaamheden heeft afgerond, worden deze gereed gemeld door op het checkpoint te klokken in de auto en in het opdrachtenmenu in de CleanJack applicatie de betreffende opdracht aan te vinken. Dit zijn meer praktische toepassingen voor glazenwassers en graffitireinigers”, aldus Van den Berg.
Tot slot worden fijntjes de voordelen van de CleanJack Checkpoints opgesomd:
- “op sublocatie-niveau schoonmaakfrequentie en taakuitvoering monitoren
- betrouwbaarder alternatief voor papieren afvinklijsten
- automatisch uren en taken registreren en differentiëren
- betere kwaliteit leveren
- efficiënt administratief proces
- bezoek- en controlemomenten van objectleiders en rayonmanagers vastleggen
- kleine investering binnen bestaande CleanJack-module”