Sinds 2016 is de Checklist schoonmaakbedrijven beschikbaar voor opdrachtgevers. Belastingdienst en Inspectie SZW ontwikkelden deze checklist samen met RAS en de werkgeversorganisatie OSB en SieV om opdrachtgevers te helpen bij de beoordeling van het schoonmaakbedrijf. Uit data van de Inspectie SZW, opgevraagd door Clean Totaal, blijkt dat de checklist veelvuldig is gebruikt.
De checklist is ontwikkeld om opdrachtgevers te wijzen op hun verantwoordelijkheid. Immers zijn zij medeverantwoordelijk om een schoonmaakbedrijf in te huren dat zich houdt aan de wet- en regelgeving. Met de checklist vergroten opdrachtgevers, volgens de initiatiefnemers, de kans dat zij werken met een eerlijk schoonmaakbedrijf. De checklist bevat een tiental vragen en geeft na beantwoording direct inzicht in de verbeterpunten die door het schoonmaakbedrijf te behalen zijn. De checklist biedt inzicht in hoeverre de opdrachtgevers een betrouwbare schoonmaakpartner ingehuurd hebben. Per vraag staat een beschrijving waaraan het schoonmaakbedrijf, maar ook de opdrachtgever dient te voldoen.
Verantwoordelijkheid nemen
Inspectie SZW woordvoerder Paul Q van der Burg: “Opdrachtgevers op hun verantwoordelijkheid wijzen is één. Als we de kans willen vergroten dat ze daarna ook daadwerkelijk actie gaan ondernemen moeten we opdrachtgevers ook enigszins handelingsperspectief geven. Daarom is [toentertijd red.] het initiatief genomen om met verschillende partijen de checklist te ontwikkelen. Op die manier weten ze waarop ze kunnen en moeten letten bij werken met een schoonmaakbedrijf.”
Ruim 4.000 jaarlijkse bezoekers voor checklist schoonmaakbedrijven
Inspectie SZW deelde onlangs de cijfers met betrekking tot het gebruik van de checklist. Daaruit blijkt dat de checklist 17.272 keer is geraadpleegd sinds de startdatum. Daarvan zijn 15.212 unieke bezoekers. Overigens is niet bekend of dit allen opdrachtgevers zijn en of de checklist daadwerkelijk zo vaak is ingevuld. De Inspectie SZW registreert niet wie de website bezoekt en/of wie de checklist invult.
Onder de aandacht
Om opdrachtgevers te wijzen op het bestaan van de checklist worden online campagnes uitgevoegd, onder andere op Linkedin. Van der Burg: “Met deze campagnes richten we ons met name op sectoren waarin wij als Inspectie SZW grote risico’s zien. Denk bijvoorbeeld aan de horeca/hotelschoonmaak. Daarnaast voeren wij gesprekken met opdrachtgevers en sociale partners waarin op de checklist wordt gewezen. Ook vakmedia en OSB hebben aandacht besteed aan de checklist of besteden daar nog steeds aandacht aan in hun berichtgeving.” Waarvan akte.
Van der Burg voegt toe: “Tot slot laten inspecteurs bij (potentiële) opdrachtgevers een flyer achter met meer informatie over de checklist.”