Een zaal vol captains of cleaning én talenten bij i-team Global in Eindhoven. Het onderwerp van de laatste tv-uitzending van Captains of Cleaning 2022 draaide om arbeidskrapte. Want ja, ook de schoonmaakbranche voelt de verandering op de arbeidsmarkt. De 150 ‘connectors’ in de zaal hoorden dankzij journalist Rens de Jong in korte tijd twaalf sprekers en talenten over veel verschillende aanvliegroutes met één boodschap om schoonmakers te winnen en behouden: vitamine A. Dus… aandacht. Die aandacht is hard nodig.
Ook de schoonmaak kampt met het probleem van arbeidskrapte. Wat heeft iemand nodig om hem of haar voor de schoonmaak te boeien en binden? “Het allerbelangrijkste is dag één, het eerste contact, de dagen erna iemand in de gaten houden en menselijk met elkaar omgaan”. Ilse Vanhijfte, woordvoerder van Schoonmakend Nederland en de motor achter de wervingscampagne Schoonmaak je rijk, spreekt uit ervaring en geeft een missie mee: “Schoonmaak moet te boek staan als impactorganisatie, want we kunnen echt niet zonder schoonmakers.”
Challenges in cleaning
Dat de diversiteit groot is en dat talentontwikkeling fijn voelt, toont Mehmet Yavri in zijn ‘challenges’ filmpjes: in 6 minuten een zaal in een kinderdagverblijf schoonmaken, een met uiterste precisie een tandartspraktijk reinigen, een supermarkt waar scherven en vuil door wat valpartijtjes op de grond liggen; schoonmaak is een intensief, interessant en veelzijdig vak met impact. Hoe je deze uitdagingen eenvoudiger, ergonomischer, efficiënter en effectiever op kunt lossen? Ook dat laat Mehmet in de Captains of Cleaning-filmpjes zien met zijn aanpak en de i-mop, i-fibre en meer.
Meer medewerkers- en klanttevredenheid
Het oude klaslokaal is passé; het gaat meer om de praktijk. Dat geldt zeker voor schoonmaakopleidingen. Met technieken en ergonomie als insteek. “Door meer medewerkerstevredenheid realiseer je ook meer klanttevredenheid”, vertellen Claudia Cornelissen van perfectPlan Opleidingen, Belinda Dekkers van UL-Team facilitaire opleidingen en trainingen en Simone van Heck van Zuiver Schoonmaakopleidingen. Ook met opleidingen kun je je mensen ‘sparen’: “Je kunt het percentage ziekteverzuim verlagen. Hoe dan? Door ergonomisch, efficiënter, effectiever te werken. En daarvoor wordt de basis gelegd in opleidingen.”
CNV-bestuurder Jan Kampherbeek onderbouwt deze boodschap: “Je voelt de spanning onder werkgevers: hebben we tijd voor opleiden? Het is belangrijk om mensen op te leiden. Je kunt ze meer dan de vaak gebruikte 15 a 20 uren per week geven zonder dat het ten koste gaat van de gezondheid van de schoonmaker.”
Schijnwereld, ook in de schoonmaak
Rens de Jong pakt met Hella Vercammen de juridische ontwikkelingen in de schoonmaakarbeidsmarkt op: de ZZP’er, Wet transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden en de loonkloof en kansgelijkheid voor vrouwen. “Ook voor talentbehoud moet de wetgeving worden aangepast. Bijvoorbeeld de nieuwe pensioenwet, thuiswerken en concurrentiebeding.”
Dat schijnzelfstandigheid en schoonmaak dicht bij elkaar liggen, illustreert Hella ook. “Wanneer is iemand echt een zelfstandige? De huidige modelovereenkomst is niet veilig. Iedereen zit ermee in z’n maag: ben je werknemer of zelfstandige in dienst?” De ondermijning van de arbeidsmarkt ligt duidelijk op de loer, ook in de schoonmaakbranche. Begin 2025 komt daarom een nieuwe wet. Hella verwacht een terugstroom van zzp’er naar schoonmaak.
Vitamine A
Hannes Schneider van New Sport Challenge heeft een passie voor sport en boxen, en Saskia Roeda heeft een passie voor lifestyling. Hun boodschap: mentaal vit zijn, zelfvertrouwen creëren en sociaal bezig zijn. “Werkgevers dagen we uit, geef je medewerkers vitamine A: aandacht door op een positieve manier samen bezig te zijn. Het begint laagdrempelig, ga tijdens een (functionerings)gesprek wandelen met je collega, boek samen je eerst succesjes, zorg voor goede voeding om iemand vitter krijgen. Maak het bereikbaar en behapbaar. Ga ervoor. En wees als captain of cleaning een rolmodel!”
Talenten aan het woord
Deze tv-uitzending start met twee floormanagers van CSU Cleaning Services, tussendoor twee schoonmaaktalenten en eindigt met vier studenten die een ROC opleiding facilitaire dienstverlening volgen. In gesprek met deze aanstormende talenten weet Rens jongeren hun motivatie te ontlokken voor de vergrijzende schoonmaakbranche: “Facilitaire dienstverlening is een groot gebied. Je vindt er zoveel in. Het is echt leuk om met mensen om te gaan. Zorg voor positiviteit, bezorg een lach; je geeft ze energie en het geeft jou energie. Zorg voor openheid, pro-activiteit, een goede houding, korte lijnen en om snel bij je leidinggevende terecht te kunnen.”
Feestelijk familiegevoel met impact
Het familiegevoel was voelbaar in het feestelijke, gastvrije en door i-entertainer Aristakes muzikaal verbonden Captains of Cleaning Connect-eindejaarsevent met 150 bezoekers en vele captains in de schoonmaaksector bij superhost en organisator i-team Global in Eindhoven. Ook zanger Charles Luske deelt dat: “Het is een soort familie. Vriendelijk, goed verzorgd. Het leukste bedrijf waar we hebben gespeeld.” Dat Charles met gitarist en pianist drie verbindende wereldsongs ten tonele brengt, is duidelijk: ‘This is a man’s world’, het ‘Koningsnummer’ ‘Somebody to love’ en een Dijk van een plaat: ‘Ik kan het niet alleen’.
Benieuwd naar dit informatieve en inspiratie-event en de aflevering terugkijken? Op de homepage van www.CaptainsOfCleaning.com vind je bovenaan de banner met buttonlink.