Sinds kort is er een nieuw teamlid toegevoegd aan het schoonmaakteam van Gom op de studiolocatie van DPG Media in Vilvoorde. De schoonmaakrobot genaamd Billie is hartelijk verwelkomt door de teamleden Aysha, Rukiye en Konca van Gom.
De schoonmaakrobot betreft Leovac van Lionsbot, een model dat stofzuigt en zal worden ingezet voor de repetitieve taken in de kantoren en lange gangen van het mediagebouw.
Innovatie voorop
Innovatie is een belangrijke pijler voor onze bedrijfsvoering van DPG Media. “We optimaliseren altijd graag onze dienstverlening en daarbij is goede hospitality een voorwaarde tot succes.”, vertelt Stijn van den Acker, “De inzet van Billie in het cleaning team past daar perfect binnen. Het cleaning team is al jaren actief bij ons en de aanvulling met een robot is een sterke ontwikkeling. Zo ook voor de beleving die onze bezoekers en klanten ervaren, Billie is immers een interactieve schoonmaakrobot”.
Denk bij interactie niet alleen aan het zingen van een liedje of het vertellen van een leuke mop. De echte innovatie zit hem in de kunstmatige intelligentie waarmee de robot obstakels in zijn omgeving kan herkennen. Deze robot maakt niet alleen een omweg wanneer je plotseling een stoel of ander object in zijn baan plaatst, maar vraagt ook vriendelijk even aan de kant te gaan wanneer een persoon zijn weg verspert.
Schoonmaken wordt nu nóg makkelijker
Voor Gom is het belangrijk haar schoonmaakwerkzaamheden efficiënt in te richten. De inzet van een schoonmaakrobot helpt hen de balans te vinden tussen het uitvoeren van repetitieve taken en de gezondheid van het team. “Wij maken graag de schoonmaakwerkzaamheden makkelijker”, zegt Frank Op de Beeck van Gom België. “De zwaardere repetitieve taken zoals het stofzuigen van lange gangen en kantoorvloeren wordt in de nacht door Billie gedaan. Een goede aanvulling op het dagteam dat hierdoor meer tijd heeft voor andere werkzaamheden. In het begin is het even wennen, maar de voordelen zijn na een paar dagen al merkbaar. Wij zijn positief over deze toekomstige ontwikkelingen in samenwerking tussen mens en machine”.
Al 100 schoonmaakrobots aan het werk
De schoonmaakrobot van DPG Media is de 100e schoonmaakrobot die door BOMA in de facilitaire markt wordt gezet. Billie viel dan ook met zijn neus in de boter en werd namelijk extra feestelijk ontvangen. Alle betrokkenen ontvingen een klein cadeau. “Zoals de verwelkoming van élk nieuw teamlid is ook de eerste werkdag van Billie een feestje waard”, vertelt Pierre van Campenhout. “Wij adviseren en ondersteunen tal van klanten in het vraagstuk rondom robotisering en mechanisatie. Een kansrijke ontwikkeling voor alle partijen waarbij mens en machine elkaar goed aanvullen. We zien dan ook nog veel eerste werkdagen in het verschiet.”