Zorgorganisatie Amstelring besteedt de schoonmaak in 21 locaties uit aan CSU. Deels gaat het om huizen die CSU al schoonmaakt, deels om nieuwe locaties. Recent tekenden beide partijen de overeenkomst voor de komende drie jaar.
‘Belevingskwaliteit’ neemt een belangrijke plaats in de nieuwe overeenkomst in. Amstelring stelt als voorwaarde dat klanten de kwaliteit minimaal met het rapportcijfer 7 waarderen. De wens van Amstelring om de ervaren kwaliteit centraal te stellen heeft alles te maken met de veranderde cliëntpopulatie.
Welzijnsgevoel
“De huidige cliënt en diens familie is mondig en gaat ervan uit dat de basis gewoon op orde is, zoals goede zorg en aardige medewerkers. Andere variabelen, zoals een schoon en fris ruikend huis, bepalen mede de sfeer en het welzijnsgevoel. Daar kan Amstelring zich in onderscheiden, en dat willen wij ook”, zegt Mireille Offenberg, manager Ondersteuning Amstelring.
Manager commerciële zaken Nicole Bos van CSU voegt toe: “Amstelring kiest duidelijk voor een belevingsgerichte en cliëntgerichte aanpak. Vandaar de vraag aan CSU om te sturen op een belevingskwaliteit van minimaal het rapportcijfer 7.” Nieuwe, dichte werkwagens en representatieve kleding op alle locaties zouden moeten bijdragen aan meer uitstraling van schoonmakers.
Locaties Amstelring bepalen zelf variabelen van de schoonmaak
Amstelring gaat werken met zelfsturende teams: zorgmedewerkers die integraal voor een groep cliënten zorgt. Verantwoordelijkheden liggen zo laag mogelijk in de organisatie en zo dicht mogelijk bij de cliënt. Locaties zijn budgetverantwoordelijk, ook voor de schoonmaaktaken. Bos: “Bijzonder is dat locaties zelf bepalen of ruimtes vaker of minder vaak worden schoongemaakt. En of er meer ingezet moet worden op individuele schoonmaakvragen van cliënten. Er is meer aandacht voor de couleur locale, wat de beleving absoluut ten goede komt.”