Werner & Mertz belooft samen met 5 andere grote bedrijven, MARS, M&S, PepsiCo, The Coca-Cola Company en Unilever, om in 2025 alleen nog 100% herbruikbare, recyclebare en composteerbare verpakkingen te gebruiken. Dat is volgens Werner & Mertz nodig, want in 2050 zou er meer plastic dan vis in de oceaan zijn.
Tijdens het Wereld Economisch Forum in januari in Davos (Zwitserland) ondertekenden 40 producenten van over de hele wereld, waaronder Werner & Mertz, een charter waarbij ze verklaarden minder plastic te gaan produceren. Reinhard Schneider, CEO van Werner & Mertz, vertegenwoordigde het bedrijf in Davos en reageerde toen opgetogen: “We zijn blij dat de internationale belangen de positieve kant opgaan. We ondertekenen niet zomaar iets, maar we ondernemen ook werkelijk actie.”
Recyclaat Initiatief
Via het Recyclaat Initiatief, dat op het Forum van vorig jaar werd voorgesteld, geeft Werner & Mertz al langer aandacht aan het probleem van overtollig plastic. Het bedrijf roept met het Initiatief tot een volledige kunststofrecyclage via de inzameling van de huishoudelijke PMD-afvalzakken. De good practices van het Initiatief werden deels mee opgenomen in het New Plastics Economy rapport van de Ellen MacArthur Foundation dat zich inzet voor een herstellende en regeneratieve economie.
Het rapport stelde een actieplan voor dat het aantal plastic deeltjes in de oceanen moet verminderen. Momenteel kan zo’n 20% van al het plastic hergebruikt worden en 50% kan op een rendabele manier gerecycleerd worden. De overige 30% moet helemaal vernieuwd worden om het materiaal recyclebaar te maken. In het rapport kwam Werner & Mertz als pionier naar voren door hun verpakkingen uit HDPE-materiaal niet te kleuren, zodat er steeds weer opnieuw flessen van gemaakt kunnen worden.
SANET platinum concept 1.0
Op ISSA Interclean Amsterdam in mei vorig jaar kondigde de producent het SANET platinum concept 1.0 aan: een revolutionair product-packaging-design waarmee Werner & Mertz haar visie op haar toekomstige verpakking wilde aantonen, 100% ontworpen voor de circulaire economie. De best-in-class prototypefles werd gemaakt van 100% gerecycled en recyclebaar materiaal en levert het bewijs van de ambitie van de groep om een perfecte recyclebaarheid te realiseren. Via verschillende awards, zoals vorig jaar nog de Federale Ecodesign Award in Duitsland, demonstreert het bedrijf dat dit streefdoel haalbaar is.
Vandaag roept de Ellen MacArthur Foundation de hele sector op om zowel het voorbeeld van Werner & Mertz als de vijf andere multinationals – MARS, M&S, PepsiCo, The Coca-Cola Company en Unilever – te volgen: https://newplasticseconomy.org/news/six-companies-announce-major-step-towards-circular-economy .
Doogroeien naar 100% gerecycled plastic
De Werner & Mertz Groep gebruikt immers nu al verpakkingen die 100% recyclebaar is. Werner & Mertz zet zich in om eveneens 100% gerecycled plastic te gebruiken in minstens 70 miljoen flessen per jaar vanaf 2017, wat overeenkomt met 65% van zijn jaarlijkse productievolume aan flessen. Werner & Mertz wil dit tot 100% optrekken tegen 2025 voor alle verpakkingen van zijn consumentengamma.