Full Service schoonmaakbedrijf Fris & Rein is sinds de oprichting in de jaren ’80 uitgegroeid van klein en lokaal schoonmaakbedrijf naar een middelgrote, regionale dienstverlener. Volgens directeur Jacco van der Knaap is de groei vooral te danken aan de eigen visie waar het toevoegen van waarde de belangrijkste pijler is, voor zowel medewerkers als opdrachtgevers.
Dit artikel is geschreven door Crohill, Clean Totaal vakpartner.
Jacco van der Knaap vindt dat schoonmaken echt een vak is. Toen hij 15 jaar geleden in het vak stapte, zag hij direct dat het anders moest. “Er werd vooral gekeken hoe er tegen de laagst mogelijke prijs kon worden ingekocht en niet naar de beste schoonmaakoplossing.” Hij wilde waarde toevoegen aan de oplossingen die Fris & Rein biedt. En, niet onbelangrijk, hij wilde de medewerkers trots laten zijn op het werk wat ze doen. Crohill speelt daar een belangrijke rol in. Jacco van der Knaap: “Met de producten en methodes van Crohill wordt het werk voor de schoonmaker lichter, sneller, schoner en duurzamer. Ze hebben meer eer van hun werk en dat maakt het leuker.”
Dienstbaarheid zit in ons DNA
Fris & Rein denkt mee in de waardeketen van opdrachtgevers, zodat het bedrijf tijdens het inkoopproces ook op andere criteria beoordeeld kan worden. “We staan dicht bij de mensen die het werk moeten doen en zien dus snel waar zij tegen aan lopen. Zo worden we ons beter bewust van de behoeften van onze opdrachtgevers en kunnen we ze beter helpen.” Volgens Jacco van der Knaap komt het neer op goed luisteren, communiceren en buiten de gebaande paden durven treden. “We leiden onze medewerkers niet alleen op, maar betrekken ze ook echt bij het hele proces. Wij luisteren goed naar ze. Zo wordt het vak leuker en bieden we een toekomst waar ze naar uit kunnen kijken.”
Crohill biedt een goede aanvulling op de dienstverlening
Zo kwam Fris & Rein ook bij Smart Cleaning van Crohill uit. Niet alleen het eindresultaat is goed, de medewerkers waren ook enthousiast over de methode. Volgens Jacco van der Knaap sluiten Fris & Rein en Crohill daarom perfect op elkaar aan. “Waar wij meedenken met onze opdrachtgevers, denkt Crohill mee met ons bedrijf, onze medewerkers en wat onze klanten willen.”
Net als Fris & Rein werkt Crohill met vaste mensen. “Met onze organisatie bedienen we circa 300 klanten. We werken met vaste mensen, dat is fijn voor onze klanten. Ik zie zelf ook graag dezelfde mensen. Dus niet steeds een andere accountmanager of verschillende directeuren. Dat is ook zo fijn aan Crohill: de lijnen zijn kort en het contact met Pim is prima,” aldus Jacco van der Knaap.
Samenwerken met andere schoonmaakbedrijven
Fris & Rein is partner/aandeelhouder van Schoonster, het landelijke netwerk van regionale schoonmaakbedrijven. Zo kunnen ze kennis delen en leren van andere bedrijven. En het is makkelijker om samenwerkingen aan te gaan met innovatieve leveranciers zoals Crohill. “Al deze bedrijven willen het milieu sparen door bijvoorbeeld het gebruik van plastic te minimaliseren. Door met z’n allen het Smart Cleaning concept te omarmen maken we grote stappen.”
Groot worden door klein te blijven
Vragen we naar de toekomst, dan is Jacco van der Knaap stellig. “Natuurlijk willen we groeien, maar wel op een goeie manier.” Bij Fris & Rein is de directeur van een werkmaatschappij daarom ook mede-eigenaar. Hij of zij is verantwoordelijk voor de klanten en medewerkers in die Fris & Rein regio. Dit model werkt heel goed. “Zo kunnen we groeien en toch het contact met de klant en de werkvloer houden.”