Pim Hilgerdenaar is directeur van schoonmaakgroothandel Crohill, het bedrijf achter de schoonmaakmethode Smart Cleaning. In dit opiniestuk verwondert hij zich over milieucertificaten. Want wat is de waarde van een certificaat en is het milieu daar wel echt bij gebaat, of is het slechts marketing?
In onze branche is het soms knap lastig om je te onderscheiden van je concurrenten. Tuurlijk, je kunt het verschil maken in geld, kwaliteit en service. Maar daar ziet een potentiële opdrachtgever bij een eerste kennismaking vrij weinig van. Wat ze wel zien: een certificaat op de deur. Een certificaat, dan zal het wel goed zijn! Zeker onder de toenemende druk om steeds groener te gaan werken, is het niet zo gek dat een schoonmaakbedrijf zich laat verleiden om zo’n certificaat op de deur te plakken. Een groen certificaat, nog beter!
Waarde van een certificaat
Maar is dat wel zo? Want wat zegt zo’n certificaat eigenlijk en hoe weet een opdrachtgever dat? En wat is überhaupt de waarde van zo’n certificaat als het ene na het andere in het leven wordt geroepen?
Het komt bijvoorbeeld vaak voor dat een schoonmaakbedrijf een milieucertificaat op de voordeur geplakt krijgt, terwijl ze gewoon schoonmaken met plastic doeken en moppen. En dat is opmerkelijk. Want plastic doeken en moppen laten microplastics achter in het water. Die microplastics komen na een lange reis uiteindelijk via ons eten in ons lijf terecht. Niet echt milieuvriendelijk.
De reis van microvezel
Nu we het toch over reizen hebben, laten we eens de weg bekijken die doeken en moppen van nylon en polyester afleggen. De meesten worden gemaakt in China, in een fabriek waarvan de kans groot is dat die nog niet aan alle moderne milieueisen voldoet. (Of: … waar verreweg de meeste producenten bij lange na niet aan alle moderne milieueisen voldoen) Vervolgens worden de doeken en moppen naar Europa gebracht in een tanker die draait op stookolie. En als de doeken en moppen op en versleten zijn, verdwijnen ze gewoon bij het afval. Het is namelijk gemixt plastic en dat kunnen we nog niet recyclen.
Als je het zo bekijkt, is zo’n milieucertificaat eigenlijk misleidend. Het suggereert dat een bedrijf groen is, terwijl dat niet zo is. Zolang we plastics in onze moppen en doeken gebruiken, kunnen we niet doen alsof we goed voor het milieu zijn. En als een organisatie een certificaat bedenkt dat iets anders suggereert, moeten we ons afvragen wat dat zegt over de kennis van deze club. En of we ons door hun moeten laten verleiden om mee te doen.
Greenwashmachine
Maar hoe kun je als ondernemer dan je groene bedoelingen laten zien? Door niet alleen te zeggen dat je duurzaam werkt, maar het ook echt te doen. Door bij alles wat je doet te kijken of het nog groener, nog duurzamer, nog beter kan. En door goed te kijken naar je leverancier. Heeft die echt een groen verhaal, of verkoopt hij doekjes die door een greenwashmachine zijn gehaald?
Pim Hilgerdenaar is directeur van Crohill, een groothandel in schoonmaakmiddelen en leverancier van Smart Cleaning. Smart Cleaning is een schoonmaakmethode die schoonmaken lichter, makkelijker, effectiever en duurzamer maakt.