“Velen zien hier een schoonmaker. Wij zien een mens.” Met dit statement maakt Crohill in 2 zinnen en 10 woorden op haar website direct haar missie duidelijk. “We willen oprecht dat de schoonmaker trots is op z’n werk, een goed reinigingsresultaat bereikt en dat de schoonmaker dit zware beroep ergonomisch verantwoord kan uitvoeren”, onderbouwt directeur-eigenaar Pim Hilgerdenaar. Crohill heeft nóg een missie, duurzaamheid: “Duurzaam schoonmaken is geen bijzaak, maar een hoofdzaak”. De 25-jarige totaalleverancier uit Lelystad stelt ook op haar website: “De meest duurzame sanitaire hygiëne is ook de meest gebruiksvriendelijke: Katrin”. We voelen Pim aan de tand waarop hij dit baseert en waarom Crohill en Katrin Hygiënepapier in deze coronapandemie opnieuw de samenwerking zijn aangegaan.
“M’n collega heeft nog nooit zoveel complimenten gekregen over toilethygiëneproducten”, merkt Pim op. Een mooie binnenkomer, maar voor kwaliteit gaan, blijkt voor veel bedrijven nog wel een ‘dingetje’: het draait te vaak om geld. Toch gaat Crohill met haar Smart Cleaning schoonmaakmethode overtuigd voor kwaliteit: “In de afgelopen vijf jaar zijn we nul klanten kwijtgeraakt”. Crohill koos opnieuw voor Katrin: “Als de kwaliteit van een product klopt, het verhaal over duurzaamheid echt en transparant is, het om een gerenommeerd merk gaat, dan kiezen we daarvoor. Wij gaan voor kwaliteit. Katrin past dus bij ons.”
Tweede A-merk voor Crohill
“We denken dat er op onze markt zeker ruimte is voor een tweede duurzaam A-merk”, vervolgt Pim. “In Nederland heb je twee grote papierhandelaren, maar van een producent die ook echt duurzaam is, heb je er maar één. Katrin blinkt uit in duurzaamheid.”
Hoe ze dat bewijzen? Katrin maakt deel uit van Metsä Tissue. Dit van oorsprong Finse bedrijf levert verreweg de meest duurzame producten. Het plastic dat wordt gebruikt voor de zwarte Inclusive-dispensers, is gerecycled. Al het papier van Katrin heeft het Ecolabel, het Scandinavische Nordic ecolabel SWAN en de EcoVadis Platinum-certificering. Het hout dat als grondstof gebruikt wordt, is bijna geheel afkomstig uit gecertificeerde bossen. Bij Katrin gebruiken ze de hele boom, dus er gaat geen hout verloren. En voor elke boom die wordt gekapt, worden vier nieuwe geplaatst.
Duurzaam én gebruiksvriendelijk
Pim illustreert dat duurzaam en gebruiksvriendelijk hand in hand kunnen gaan: “De papieren handdoekjes van Katrin zijn 18% zwaarder. Voor de inkoper is dat misschien niet van belang, maar de eindgebruiker merkt dat wel; hij hoeft maar één handdoekje in plaats van meer te pakken om z’n handen af te kunnen drogen. Voor schoonmaakbedrijven is hygiënepapier vaak ‘bijhandel’; een schoonmaakbedrijf moet zijn klanten tevreden hebben en houden. De kwaliteit draagt daar zeker aan bij.”
De Crohill koers voor de lange termijn
Bij alles wat Crohill doet en verkoopt, kijkt de schoonmaakgroothandel naar mens en milieu. “We verkopen schoonmaakoplossingen, we zijn geen papierverkopers. Katrin heeft diverse milieucertificaten, we kunnen de Katrin-producten rechtstreeks vanaf de fabriek in Duitsland inkopen, wat binnen onze scope van 500 km valt, want qua CO2-uitstoot willen we het natuurlijk ook goed doen. Katrin heeft een duidelijke koers voor de lange termijn: Clean & Green. We voorzien onze klanten van goede producten voor een goede prijs. Crohill hangt dan ook nog gratis dispensers op. We kunnen onze klanten echt verwennen. Katrin heeft een duurzaam verhaal én een sociaal verhaal. Je krijgt dus echt waar voor je geld.”
Wist u dat: Crohill vakpartner is van Clean Totaal? Ontdek Smart Cleaning op de exclusieve vakpartnerpagina!