Vanuit de Code Schoonmaak wordt actief de aanbestedingsmarkt gemonitord. Hierin ziet de Code Schoonmaak een groeiend aantal kwalitatief goede aanbestedingen. De woordvoerder: “ Maar we zien ook vaak aanbestedingen voorbijkomen waarmee we het niet eens zijn vanuit ons gedachtegoed.
Hierop spreken we partijen aan en vaak komen we er dan samen snel uit, waarop de aanbesteding wordt aangepast.” Dit aanspreken van partijen kan gaan om indexatie in lijn met de code, een passende looptijd voor de opdracht of een juiste verhouding tussen gunning op kwaliteit en op prijs.
Code Schoonmaak
De Code Schoonmaak woordvoerder vervolgt. “We komen zelden partijen tegen die niet open staan voor onze redenaties, zeker niet als ze er vervolgens via de nota van inlichting ook op worden gewezen door de inschrijvende partijen.”
Echter nu ziet de Code Schoonmaak een aanbesteding voorbij komen, waarvan naar haar zeggen de honden geen brood lusten. “ Voornamelijk gunnen op prijs, geen heldere overgangstermijn en CPI-indexatie in plaats van verhogingen gekoppeld aan de cao-schoonmaak. Zelfs nadat wij en verschillende schoonmaakbedrijven de aanbestedende dienst hierop hebben aangesproken verandert er, tot onze grote verbazing, niks aan de aanbesteding bij deze gemeente Pijnacker-Nootdorp.”
Niet inschrijven
Gelukkig hebben we een volwassen branche zo stelt de Code Schoonmaak. Waarbij organisaties de juiste keuze zullen maken in dit geval: “ Namelijk: niet inschrijven!”
Tekst en beeld: Henk Cornelissen