Recent legde het Eindrapport Interventieteam Schoonmaak van Inspectie SZW al een aantal mistoestanden in de schoonmaak bloot. Nu werd de redactie opgeschrikt door een bericht op de site van CNV Vakmensen waarin leden worden opgeroepen om vragen over loonbetaling tijdens de coronacrisis vooral te melden. Specifiek wordt hier het bedrijf Care Dienstengroep uit Overijssel genoemd. Bij dit SieV!-lid verloopt het volgens de vakbond niet allemaal geheel volgens de regels. Voldoende reden om navraag te doen.
Geschreven door Henk Cornelisse, redactielid Clean Totaal
Naar het idee van CNV Vakmensen betaalde Care Dienstengroep zeker aan een bepaalde groep medewerkers te weinig uren uit tijdens de coronatijd. Care Dienstengroep stelt zich op het standpunt dat het oproep- medewerkers betreffen en dat deze medewerkers weliswaar niet opgeroepen zijn, maar zich ook niet beschikbaar gesteld hebben. Hierdoor zouden deze schoonmakers geen recht hebben op doorbetaling van het loon.
Gevolgen lockdown voor schoonmakers
Half maart 2020 werd er door de regering, zoals bekend, een lockdown afgekondigd. Dat betekende voor veel mensen thuiswerken. Thuiswerken kan niet voor schoonmakers. Wel is een groot aantal mensen minder uren gaan werken of zijn de opdrachten helemaal gestopt. Bijvoorbeeld scholen, theaters en bungalowparken gingen op slot en veel schoonmakers kwamen hierdoor thuis te zitten. De overheid heeft daartoe onder meer de NOW regeling in het leven geroepen zodat bedrijven, met minimaal 20% omzetverlies, toch in staat waren om hun medewerkers te blijven betalen.
Bungalowpark
De discussie tussen CNV Vakmensen en Care Dienstengroep spitst zich vooral toe op medewerkers die werkzaam zijn op een bungalowpark. Hier wordt afhankelijk van het aantal verhuurde bungalows veelal op een wisselend aantal uren per periode gewerkt. Feitelijk geldt hier volgens de bond dan ook art. 9 lid 13 van de cao, ofwel een arbeidsovereenkomst met uitgestelde prestatieplicht, met minimaal 8 uur per periode. Deze uren dient de werkgever dan ook minimaal te betalen.
NOW regeling
De NOW regeling voorziet erin dat bij een wisselend aantal werkzame uren de werkgever het gemiddelde van het aantal uren van de laatste drie maanden dient te betalen, ook als hij het overeengekomen werk niet kan aanbieden. Hierbij geldt in de situatie bij Care het minimum van 8 uur per periode. In dit geval periode 13/2019 en periodes 1 + 2/2020. Zo stelt CNV Vakmensen.
Wel innen, niet betalen
Via haar leden bij Care Dienstengroep heeft CNV Vakmensen signalen ontvangen dat de schoonmaakdienstverlener het doorbetalen van het gemiddeld aantal uren niet (volledig) gedaan heeft. De schoonmakers binnen het bungalowpark kregen uitsluitend de gewerkte uren in de referteperiode uitgekeerd. CNV Bestuurder Jan Kampherbeek: “Wel hebben we gezien dat Care Dienstengroep een aanvraag om steun heeft ingediend bij de overheid en € 204.909,- aan steun heeft gekregen. Wij hebben de indruk dat dat geld niet gebruikt is om schoonmakers netjes te betalen, maar om binnen het bedrijf te houden. Dat klopt natuurlijk niet.”
Meer loos
Bovendien beklaagden medewerkers van Care Dienstengroep zich er bij de bond over dat zij voor een x aantal minuten per bungalow betaald krijgen. Stukprijs is volgens de cao echter niet toegestaan. Voorts werd schoonmaaksters vervangend werk aangeboden op andere dagen, plaats en tijden dan zij gewoonlijk werken, waarbij een schrijnend voorbeeld is: een taak van 2 uur op meer dan 30 km afstand met een reistijd van meer dan 1 uur. Dit heeft iets weg van ‘werknemertje pesten’. Ook is het volgens Jan Kampherbeek bijzonder dat Care Dienstengroep in hun arbeidsovereenkomst het uitbetalen van feestdagen uitsluit: “Daar is in 2007 al een uitspraak over geweest. Het is vreemd dat Care dat expliciet uitsluit in hun arbeidsovereenkomst. Normaal staat hierin wat je wel verwacht maar niet wat je niet doet.”
Geen gehoor
Reden voor CNV Vakmensen om aan de bel te trekken en een afspraak met de schoonmakers te maken op het betrokken bungalowpark. Hiertoe informeerde zij ook de VvE van het park. De reactie volgde gelijk. Vanuit de VvE liet het bestuur weten zich geen partij te voelen en een gesprek op het park niet toe te staan. Onder verwijzing naar art. 42 in de cao schoonmaak, kortweg het recht om overleg te plegen in de ontvangstruimte, zwichtte de VvE alsnog, mits het overleg niet tijdens de wisseluren plaats zou vinden. Care Dienstengroep liet weten open te staan om met de vakbondsbestuurder eerst een kopje koffie te drinken om 07.00 uur, waarna de vakbond met de schoonmakers in gesprek kon gaan, echter met de toevoeging: “De schoonmakers beginnen tussen 07.00 – 08.00 uur.” Met andere woorden: snel een bakkie troost.
Verder liet het schoonmaakbedrijf de beantwoording over het niet naleven van de cao en het voor zover bekend oneigenlijk gebruik van de NOW-gelden over aan haar advocatenkantoor CKV. Dit kantoor dreigde gelijk met smaad procedures bij het gerecht en stelde in een reactie te begrijpen waarom de bonden zo weinig leden hebben.
Meer meldingen
Uit meldingen van leden van CNV Vakmensen blijkt dat meerdere bedrijven hun medewerkers minder uren zijn gaan betalen, waardoor de indruk gewekt wordt de NOW-gelden ook in die gevallen aan een ander doel besteed worden. Jan Kampherbeek “Dat klopt niet en dat is ook de reden dat we onze leden oproepen dergelijke situaties te melden. We kunnen dan via onze juristen overleggen op welke wijze we deze schade voor onze leden kunnen verhalen.”
Geen geld in eigen zak gestopt
Uiteraard vroegen wij Care Dienstengroep om een reactie op deze kwestie. De tijd om inhoudelijk te reageren (twee dagen) werd door hen als zeer kort gekwalificeerd. Dit terwijl de kwestie toch al langere tijd loopt. Het bedrijf hecht voorts aan een integrale publicatie van hun reactie, dit om misverstanden te voorkomen, zo stellen zij. Op een later moment willen zij uitgebreider reageren… “Care is tot nu toe glansrijk de coronaperiode doorgekomen, uiteraard samen met onze geweldige werknemers.”, zo stelt de woordvoerder van dit bedrijf. Care zegt zich dan ook absoluut niet te herkennen in het verhaal: “Het klopt dat wij Flex medewerkers hebben die ook met grote inzet hun werk doen en waarvan sommige op vrijwillige basis verschijnen.”
Care Dienstengroep hecht eraan nu reeds op te merken dat de indruk die gewekt wordt dat zij, zoals de vakbond zegt, “NOW geld in eigen zak hebben gestoken” niet juist is: “Door innovatief ondernemerschap en grote inzet van allen binnen onze organisatie hebben we samen ons mooie bedrijf goed draaiende weten te houden. Er is zelfs sprake van groei door het beschermen en cultiveren van ons arbeidskapitaal. Opvallend is dat de vakbond ons dat onmogelijk lijkt te willen maken.”
Als redactie merken wij op dat er door Care medewerkers én de vakbond echter vragen gesteld zijn over het -mogelijk- niet doorbetalen van uren in het coronatijdperk, terwijl er wel een NOW uitkering ontvangen werd. Dit wekte een bepaalde indruk waar navraag naar gedaan werd (en in het verlengde hiervan nog andere cao issues). Thomas Overbeek, manager uitvoering Care Dienstengroep: “In één van de gesprekken met de vakbond is dit aan de orde gesteld en gevraagd wat de reden is van deze continue stroom van openbare onterechte beschuldigingen. Tot op heden is het antwoord helaas uitgebleven. We spreken de hoop uit dat Clean Totaal daar niet in mee gaat.”
Uit de correspondentie die de redactie heeft mogen inzien blijkt wat anders, namelijk dat juist CNV Vakmensen meerdere keren haar argumenten inhoudelijk heeft verduidelijkt, maar daarentegen Care Dienstengroep e/o haar advocaat hierop tot dusverre vervolgens niet inhoudelijk reageerde…Te weinig tijd, wellicht?
SieV!: geen openbaarheid op basis van aannames
Volgens SieV! voorzitter Maurice Rutgrink is Care Dienstengroep is al vele jaren een gerespecteerd lid van deze werkgeversorganisatie en is dit bedrijf niet eerder zo met naam en toenaam in de pers gekomen. “Dat de corona-problematiek ook een meedogenloze wissel trekt op vele ondernemingen in de schoonmaakbranche is geen nieuws. Elk bedrijf probeert zijn continuïteit veilig te stellen en waar mogelijk van bijv. de NOW-regeling gebruik te maken.”
Dit laatste wordt overigens ook niet betwist door CNV Vakmensen, wel stelt de bond het mogelijk oneigenlijk gebruik door werkgever(s) van deze uitkering aan de kaak. Dat Care Dienstengroep op deze manier nu in de openbaarheid komt, is volgens SieV! sowieso voor zowel de organisatie als haar medewerkers niet wenselijk: Als bestuur lijkt het ons van belang dat duidelijk wordt dat niet allerlei aannames en vervolgens uitspraken worden gedaan die mogelijk onterecht en niet feitelijk onderbouwd kunnen worden.”
Volgens de werkgeversorganisatie staat vast dat als de conclusies, die hier worden gesteld door CNV, op waarheid berusten, dat dit niet de juiste werkwijze is van Care Dienstengroep (of van welk ander bedrijf dan ook), zij aangesproken moeten worden op hun handelen om vervolgens dit op een constructieve wijze op te lossen en te borgen: ”Als SieV zijnde hebben wij inmiddels contact gehad met Care om deze zaak te bespreken en begrepen dat zij geen enkel problemen hebben om openheid van zaken te geven, maar wel berust op feiten en waarheden. Ongeacht de uitkomst zijn wij er om met onze leden mee te denken en ondersteuning te bieden aan een oplossing en om, als de publiciteit gezocht wordt door de CNV, door leden of de medewerkers zelf, dit altijd waarheidsgetrouw en op feiten, te laten plaatsvinden. Daar is uiteindelijk iedereen bij gebaat”.
Oplossing in zicht?
Bij het ter perse gaan van dit artikel plofte er een uitnodiging van Care Dienstengroep bij CNV Vakmensen op de mat om toch weer in gesprek te gaan, laten we hopen dat er een oplossing gevonden wordt waarmee alle betrokkenen vrede hebben.