(Bedrijfsreportage)
ISSA/INTERCLEAN: Standnummer 01.111
Tientallen – misschien wel honderden – gekleurde rollen met non-woven materiaal pronken in de grote loods, vlak achter het hoofdkantoor van Wecovi in Zwolle. Machines snijden, vouwen en bedrukken het textiel. “Maar we doen meer, veel meer”, zo stelt een enthousiaste marketing & salesdirecteur Derik Landman.
Door Susanne Hellendoorn, lid redactie Clean Totaal
Landman werkt inmiddels al weer tien jaar bij de Zwolse producent. Hij reist veel voor zijn werk en vertelt er bevlogen over. “We zijn onder meer converter van non-wovendoeken en vloerpads en producent van microvezelproducten. En we doen het goed.” Landman doelt op het feit dat Wecovi de laatste jaren een autonome en gezonde groei doormaakt. De Gazelle Award die in de centrale hal staat, is daar het bewijs van. Voorwaarde voor zo’n award is, naast diverse financiële eisen, een omzetgroei van minimaal 20 procent over de afgelopen drie jaren.
PET-flessen
Landman staat de komende Interclean-editie voor de zesde keer op de beurs. En ook dit jaar verwacht hij er veel van. “Wij leggen de focus op twee innovaties. Beiden hebben de overeenkomst dat door gebruik ervan een aantoonbare besparing behaald kan worden. Voor het milieu én de portemonnee.”
Wecovi introduceert het assortiment ‘Wecoline Full Cycle vloerpads by Americo’. Landman legt uit: “Ons gehele assortiment vloerpads wordt door producent Americo – vlakbij het Amerikaanse Atlanta gevestigd – volledig vervaardigd van gerecyclede PET-flessen. Bovendien worden er tijdens het productieproces alleen harsen op waterbasis gebruikt”, weet Landman. De bestanddelen van het nieuwe basismateriaal zorgen ervoor dat de vloerpad gaat composteren in slechts een fractie van de tijd die standaard vloerpads nodig hebben. Het afbreekproces van de vloerpad begint zodra het product terechtkomt in een actieve microbiële omgeving, zoals een vuilstortplaats. “Nu hebben we die in Nederland nagenoeg niet meer, maar in Engeland zijn er bijvoorbeeld tal van ‘landfills’”, vertelt de salesdirecteur.
‘Vers van de pers’ is de formule echter niet. De eerste ‘Full Cycle Wecoline pads by Americo’ vloerpads werden in 2014 al uitgeleverd. De innovatie van Americo won zelfs al de ISSA Innovation Award 2014 in Noord-Amerika. Daarnaast ontving het de Sustainability Award 2014 van de NISSCO (National Independent Sanitary Supply Companies) inkoopgroep en de innovation award in de category Sustainable Cleaning op The UK Cleaning Show in 2015. Moeten de pads dan nu nog wel geïntroduceerd worden? “Ja”, vindt Landman. “In Nederland heeft zich nog niet eerder een goed introductiemoment voorgedaan. We zijn er trots op dat we het bedrijf zijn die deze vloerpads in Europa mag leveren.”
Clean ’n Easy
De andere innovatie die de Zwolse onderneming in de RAI Amsterdam laat zien, is de aanvulling op het Wecoline Clean ’n Easy-assortiment met ‘superior single use’ producten. Clean ’n Easy werd tot nog toe nagenoeg alleen in de zorg gebruikt, maar is met de uitbreiding ook voor de schoonmaak toepasbaar gemaakt. “Met ready to use-producten wordt efficiënt gewerkt. Daardoor ervaart de gebruiker direct een flinke besparing in tijd.”
Landman legt uit: “Wij verkopen al een aantal jaren Wecoline Clean ’n Easy; kant-en-klare reinigingsdoeken die veel in ziekenhuizen gebruikt worden. Daar wil men namelijk een hoge kwaliteit van reiniging zonder methodefouten, af van het hele logistieke systeem en het verkleinen – of liever nog voorkomen – van de kans op kruisbesmetting. Diezelfde motieven zien we meer en meer in de gewone schoonmaak, bijvoorbeeld in sleutelpandjes. Dat is een van de redenen waarom we ’t assortiment nu hebben uitgebreid.”
Kwaliteit
Concreet gaat de uitbreiding om drie nieuwe moppen, sanitairdoeken en verschillende single use microvezeldoeken. “Al deze producten worden met passende hardware en een compacte werkwagen tot een compleet systeem voor de schoonmaak gemaakt. Een hoogwaardig systeem waarbij we op de microvezeldoeken 99,99 procent ‘bacterial removal’ kunnen claimen”, stelt Landman. “Als je kijkt naar de kosten van schoonmaak, speelt tijd een belangrijke rol. Door single-use producten te gebruiken, kun je als schoonmaker een heleboel organisatiekosten wegnemen. Het geld dat daarmee bespaard wordt, kan weer in de aanschaf van nieuwe materialen gestoken worden.”
Landman benadrukt dat de klant uiteindelijk kiest of hij met single-use producten wil werken. Hij ziet zelf in ieder geval vele voordelen. “Je bent af van het logistieke systeem en kruisbesmettingsgevaren. Daarnaast is het een heel efficiënt systeem, dat zich heel gemakkelijk laat rekenen. Je weet gewoon wat je kwijt bent”, is de salesdirecteur van mening. “Maar laat één ding duidelijk zijn: het gaat er uiteindelijk om of je met een systeem goed schoonmaakt. Het draait om de kwaliteit.”
www.wecoline.nl